Jeg har nå hatt en dunk stående på gjæring i ca 4 dager. Nå plopper det i gjærlåsen ca. hvert 3. minutt, og jeg begynner å tenke på å måle gravitet. Det er snakk om en blond ale på 4%, som har gjæret på ca 22 grader i ca 3 dager. I mitt hode virker det ikke feil at det har gått så fort, all den tid den ikke har så sinnsykt mye sukker å forbrenne + at temperaturen har vært gjevnt høy.
Jeg tenker nå å måle gravitet, og da dukker det opp et par spørsmål:
1. Hvis utstyret er rent, er det da greit å helle det man tapper av for å måle tilbake på dunken? Jeg er også litt fristet til å ta av lokket for å sjekke at det ser "normalt" ut oppi der, men har hørt at det gir fare for infeksjon, hva mener dere?
Jeg tenker å måle graviteten nå, og igjen om 12 timer. Og deretter gjenta til jeg får samme resultat to ganger på rad. Da er den vel ferdig? Eller bør jeg la det gå 24 timer? Jeg er veldig gira på å få dette ølet over på flasker :skitbra:
Jeg tenker nå å måle gravitet, og da dukker det opp et par spørsmål:
1. Hvis utstyret er rent, er det da greit å helle det man tapper av for å måle tilbake på dunken? Jeg er også litt fristet til å ta av lokket for å sjekke at det ser "normalt" ut oppi der, men har hørt at det gir fare for infeksjon, hva mener dere?
Jeg tenker å måle graviteten nå, og igjen om 12 timer. Og deretter gjenta til jeg får samme resultat to ganger på rad. Da er den vel ferdig? Eller bør jeg la det gå 24 timer? Jeg er veldig gira på å få dette ølet over på flasker :skitbra: