Nykonstruert magnetrører

Aage

Norbrygg-medlem
Endelig, fikk hjelp av min handye sønn og skrudde sammen en magnetrører av en gammel elektromotor fra kanskje en kasettspiller (?) og et mecanobyggesett fra hans barndom + noe annet elktrogreier han fant i gamle hauger inne på rommet sitt. Supplert med en plastbox og et par magneter fungerer dette flott, selv om det kanskje ikke ser helt strøkent ut.
Se forøvrig vedlegg, beklager at det ene bildet er feil vei.

Så nå skal jeg lage en starter. - Har tenkt å lage en IPA på speidelen. med OG 68-70, 42-44 ltr til gjæring.

Tenkte da å lage en starter på 4 ltr med 400gr. spraymalt, er dette ok?
Har kjøpt et rør WLP007 som skal oppformeres.
Har også kjøpt Wyeast Beer Nutrient Blend som jeg tenkte å bruke som gjærnæring. Er denne ok å bruke i starteren?
Er det da greit å følge samme dosering står oppgitt for bruk i koket, 2,2 gr/19ltr, eller skal det doseres anderledes i en starter?
Er det andre gjærnæringstoffer som er mer egnet til startere? Inneholder denne alt som trengs, nitrogen, sink osv?
:)

Vedlegg

• magnetrører oppbygning 2.JPG
    magnetrører oppbygning 2.JPG
    571,8 KB · Sett: 607
  • magnetrører med vann.JPG
    magnetrører med vann.JPG
    242,8 KB · Sett: 626
Kult å se at det er noen som lager rører utenom standardmetoden med pc-vifte!  :ilike: når det gjelder startervolum etc, vil jeg anbefale at du leser Gahr Smith-Gahrsens eminente artikkel om gjærstartere som ligger på medlemssidene her på forumet.

Vi prøvde med PCvifte først, men den døde da vi kjørte feil trafo på den. Men denne andre motoren funker helt greit. :). Takk for tipset om artikkel!

Denne har ikke jeg tenkt på før! Jeg har jo et lass med elektromotorer osv. liggende! Min andre hobby er å bygge radiostyrt fly... Har aldri tenkt at mine to hobbyer kan kombineres, men her ser jeg at muligheten er til stede! :D

Hvordan gjorde du det? Kan du beskrive litt mer hvordan du gjorde det?

Bjornendre skrev:
Denne har ikke jeg tenkt på før! Jeg har jo et lass med elektromotorer osv. liggende! Min andre hobby er å bygge radiostyrt fly... Har aldri tenkt at mine to hobbyer kan kombineres, men her ser jeg at muligheten er til stede! :D

Hvordan gjorde du det? Kan du beskrive litt mer hvordan du gjorde det?

Må innrømme at det er sønnen som mesteren her (og han er ikke tilgjengelig akkurat nå), han har gått elektro videregående og har litt forskjellig måleutstyr og denslags tilgjengelig. Kort fortalt er det bygget et stativ for elektromotoren av mecanobyggesett for barn. På toppen av akselen til motoren er det satt fast et legohjul, (med limpistol, og derretter er det limt fast en magnet oppå der igjen. Strømforsyningen er en Canon-trafo som gir ut 4,5 V, denne er koblet via en motstandsregulator (en volumkontroll fra en gammel bilradio(?)) for å justere hastigheten til motoren. Til slutt fant vi en plastboks som det hadde vært deilig bacalao i som plattform for beholderen. Boksen ble justert på høyden (skåret rundt kanten av boksen som på oppsettet vender ned mot bordet) for å oppnå passe høyde over den roterende magneten på motoren.

Tøft! Det er litt tiltak å skulle lage seg en magnetrører av en pc-vifte fordi den må kjøpes, men jeg har jo en drøss med gamle elektromotorer liggende. Kanskje jeg skulle sy ihop en rører jeg også, bare for å ha gjort det liksom.

Hva er det som er optimalt turtall for en rører egentlig?

(Btw, denne tråden burde kanskje ligge under "utstyr" så er den lettere å finne senere.)

Tilbake
Topp