Nye ølstiler i Norbryggs definisjoner?

Hvilke ølstiler skulle du ønske ble mulig å levere inn i konkurranse hos Norbrygg?

• Lys lager: Moderne Lys lager

Stemmer: 5 26,3%
  • Lys lager: Lys Wiener/ Classic/ Fatøl

Stemmer: 2 10,5%
  • Lys Lager: Eksport/ Imperial Pils

Stemmer: 4 21,1%
  • Lys Ale: Grodziskie

Stemmer: 0 0,0%
  • Lys Ale: Cream Ale

Stemmer: 6 31,6%
  • Mørk Ale: Amerikansk Sterkøl

• IPA: Butikkstyrke IPA/ NEIPA

• IPA: Rød IPA

• Belgisk Lys: Patersbier

Stemmer: 7 36,8%
  • Klasse 13: Brett som egen kategori.

• Totalt antall stemmer
    19
Jeg vurderte å ta med moderne mørk lager, men disse ølene er egentlig ikke så mørke heller. Det er mulig de kunne passet inn lys modern lager,.men jeg tror egentlig de passer best i amerikansk pale ale.
Problemet med moderne lys lager er i grunnen at disse ølene fint kunne passet inn. Sammen med veldig, veldig mye annet...

Men at det kunne vært en stil som, kanskje, kunne erstattet schwarzbier og truffet litt bedre på hva som brygges og drikkes av mørke lagere.

American amber?

Det ser for meg ut som om skillet mellom lager og ale begynner å bli tynt.
Det er en del hybridøl Kölsch, California Common, Irsk Rød, Bière de Garde sikkert flere også, hvor det er mulig å velge mellom ale og lager øl. Jeg tror de fleste dommere ville fått problemer med å skille en IPL fra en IPA hvor malt og humle ellers er lik.

I strengt tatt er det egentlig ikke hvilke råvarer som skiller en stil fra en annen, men hvordan de smaker.

Problemet med moderne lys lager er i grunnen at disse ølene fint kunne passet inn. Sammen med veldig, veldig mye annet...

Men at det kunne vært en stil som, kanskje, kunne erstattet schwarzbier og truffet litt bedre på hva som brygges og drikkes av mørke lagere.
Igjen det kommer an på hvordan det defineres, og ja det er stiler som definitivt overlapper.

Tilbake
Topp