Nybegynner: Temperatur og oppskrift

Hei.

Jeg har rotet meg inn i ølbryggeverdenen, og har foreløpig bare et brygg bak meg. Det hele ble gjort uten store kunnskaper, eller oppskrifter, men resultatet ble overraskende greit. Og med et helt greit resultat baser på tilfeldigheter, tenkte jeg at da må jo resultatet bli veldig bra etter at jeg har satt meg litt inn i øllets mysterier!

Derfor skal jeg til uken sette mitt andre brygg, et India Pale Ale, og i den forbindelse kunne jeg trenge noen innspill på et par ting:

1. Gjæringstemperatur: Jeg har en kjellerbod som måler en temperatur på 17 / 18 grader, konstant, og jeg lurte på om dette var grei temp til å gjære en IPA? har lest her at noen mener at så lenge temperaturen er mellom 15 og 20 grader så funker det, mens andre skriver det bør ligge på 20/21. Innspill?

2. Oppskrift: Jeg vil som sagt brygge en IPA som er litt lettdrikkelig, og bruker ekstrakt. Er denne oppskriften grei å bruke til en 25 liters batch?

3600 g Liquid Light Extract
0650 g Liquid Amber Extract

15 g. Cascade & 15 g Ammarillo (pellets) boiled 60 minutes.
10 g. Cascade & 10 g Ammarillo (pellets) boiled 10 minutes.
10 g. Cascade & 10 g Ammarillo (pellets) boiled 5 minutes.
20 g. Cascade & 20 g Ammarillo (pellets) boiled 1 minutes.
20 g. Cascade & 20 g Ammarillo (pellets) Tørrhumling

Ser dette greit ut? Hva slags gjær bør jeg bruke? Og bør det tilsettes ekstra sukker?

Jeg satser på OG på rundt 1060 og en IBU på rundt 50.. Er dette oppnåelig med de overnevnte faktorer tatt i beregning?

Som dere sikkert skjønner er jeg relativt grønn når det gjelder dette, så alle svar og tips mottas med takk!

12 brygg på ryggen, så nybegynner her også...

Ang. temperatur så er det gjæren som bestemmer hvilke temperatur man burde bruke og hva man ønsker å oppnå.
Gjæren trives godt i de fleste tilfeller ved 15-22 grader, og da snakker vi om ale gjær, altså overgjær.
Undergjær er lagergjær og trives i rundt 6-10 grader +-

Ligger du på rundt 16-17 grader med f.eks US-05 tørrgjær, blir det en ren og fin gjæring.
Høyere temperaturer vil gjæren produsere innslag av andre smaker som er greit å unngå, men som passer fint til andre typer øl.

Vil uansett tro at de fleste gjær (overgjær) koser seg i den kjelleren og du vil få en flott øl.

Når jeg fikk meg en fryser med temp. kontroll merket jeg stor forskjell på ølen jeg laget, og det var fordi gjæren jobbet i en temperatur den trives best i.

RDWHAHB

Er ganske så sikker på at den kjellertempen din passer bra for en IPA.
En skal tross alt ikke gjøre det FOR komplisert i begynnelsen.
Ølbrygging skal jo være gøy!
Kjør på!!  :yes:

Flott. Takk for tips ang gjær og temperatur. Da blir det spennende å se hvordan brygget blir. Tenker vi setter det til helgen. Lurer på å øke mengden Amber-ekstrakt til 1.5 kg for å få litt mer farge, samt få opp OG'en litt. Noen tanker om det? Og holder det med en pakke tørrgjær til 25 liter, eller burde jeg pitche to?

Vurderer også å sette en mindre batch med porter. Noen som har gode oppskrifter med bare ekstrakt, eller med ekstrakt + spesialmalt (som ikke er altfor komplisert).

Da er bryggedagen overstått, og det ble laget et ipa brygget på ekstrakt, og en porter basert på ekstrakt og spesialmalt. Ipaen ble det litt gæærn farge på da vi kjøpte en litt for mørk ekstrakt, men vørteren både luktet og smakte svært lovende. Også Porteren både ser lukter og smaker fortreffelig. Begge bryggene står nå og gjærer flittig.

Men så et spørsmål: på begge bryggene var beregnet OG ca 1.065. Likevel havnet begge på 1050 - 1055. Er det mulig å si noe om hva det kommer av? Eller er dette innenfor normalen? Kan temperaturen påvirke OG-målingen? At det viser lavere og hvis tempen er litt for varm?

Videre lurte jeg på om noen har erfaring med å tørrhumle porter? Bør dette gjøres? Og eventuelt hvor mye? Vil jo ikke ha for mye humlesmak på porteren. Har bitterhumlet med target, og brukte også litt cascade de siste ti min.

Ang måling med hydrometer er disse vanligvis kalibrert med en viss temp. Vanlig med 20 grader. Høyere temp viser lavere verdier. Du finner tabeller på dette eller feks beersmith hvor du legger inn temp og og. Den justerer og gir riktig verdi.

Ang tørrhumling av porter. Har ikke hørt at dette er vanlig, personlig vil jeg ikke ha noe utpreget humlesmak på en porter. Men igjen, dette velger bryggeren selv. Del batchen i to, gjør det med en av dem og del erfaringene her.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Så bra. Med den kalkulatoren, og en mer korrekt input på beercalc, stemmer OG'en ganske så bra. Og nå er det full fres i gjæringen.

Men jeg gir meg ikke med spørsmål  :)

Tenkte jeg skulle stikke om øllet når primærgjæringen gir seg. Problemet er at jeg ikke har ekstra gjæringsfat, og litt stress å få tak i det nå. Tror dere det er stor sannsynlighet for at øllet tar skade hvis jeg med autohevert rolig stikker øllet over i bryggekjelen (som er godt rengjort med starsan), setter på lokket, for så å å raskt rense glassballongen jeg primægjæret i, og så stikke øllet tilbake til det igjen?

Det kan nok gå bra, men hvorfor vil du stikke om?  Med ale er det greit å la den stå på dunken til den er klar til flasking.  Lagerøl tar lengre tid for å gjære ut, og kan ha behov for å komme vekk fra gjærkaken....   Men en ale som gjerne er ferdigjæret på en uke eller halvannen?  Sett dunken kjølig når du er sikker på at gjæringen er over, og tapp direkte på flasker etter et par dager.  Slik du vil gjøre det, utsetter du ølet for oksidasjon først når du stikker om til kjelen, påny når du stikker tilbake, og så enda en gang når du flasker.  Faktisk en fjerde gang om du stikker om tl en dedikert "flaskedunk" for tilsetting av sukker til priming. 

Ok. jeg hadde en tanke om at jeg burde stikke om før jeg tørrhumlet. jeg silte ikke av humlen fra vørteren da jeg helte brygget på gjæringsdunken, så det er allerede mye grums. tenkte det ble klarere av å stikke om. Men da skal jeg helt klart vurdere å ikke gjøre det. Hvis jeg er nøye når jeg skal flaske klarner det vel kanskje opp på flaskene likevel...

Men når det gjelder tørrhumling: skal jeg bare pælme det i karet når gjæringen er ferdig og la det stå noen dager? Eller vil ikke tørrhumling tilføre så mye nytt siden all humlen fra kokingen fortsatt er med?

Takk for alle tips. Merker at det lage øl er ganske altoppslukende :)

OK - for det første så vil det aller, aller meste av grums legge seg på bunn av gjæringskaret når gjæringen er over og ting roer seg.  Å sette ballongen kaldt vil hjelpe ytterligere. 

Det grumset (inkl humlepellets) som ligger i kjelen etter kjøling vil du helst ikke ha i gjæringskaret.  Ok, litt vil nok ikke merkes, men det gjør da heller ingen nytte!  Du skriver at du heller vørteren over?  La kjelen stå i ro litt etter kjøling, og hell forsiiiktig og forsøk å stoppe før all guggen kommer sigende.  Om du vil være sparsommelig (det er tross alt potensielt godt øl i hver dråpe vørter) så kan du ha de siste literne på en annen beholder og la de klarne og så helle over igjen det du klarer å få ut.  Eller enda bedre - rør pent og forsiktig et par minutter i vørteren etter kjøling, slik at det meste av guggen legger seg i midten.  Så bruker du autoheverten og suger opp fra kanten.

Du tørrhumler fordi du vil ha smak og særlig aroma fra humlen.  Dette kommer fra flyktige, eteriske oljer.  Når du koker humle så forsvinner disse over til naboen, så den humlen som kom med over fra kokekjelen vil ikke bidra med noe som helst positivt.

ok. da burde jeg nok ha fått av det meste av humle før jeg hadde det over på gjæringskaret. Men tror du at det er negativt for øllet at humlen er med over, i forhold til smak? Er øllet ødelagt?

Nei - det er det overhodet ikke. RDWHAHB.  Ekspertisen strides om effekten av å ha med mye gugge over i gjæringskaret.  Greg Noonan sier det er meningsløst å prøve å oppnå god "hotbreak" og coldbreak" for så å la alt av koagulerte proteiner følge med i gjæringskaret.  Det setter smak - sier han.  Andre mener at det har ikke så mye å si, og at det kan tvert om virke positivt som ekstra næring for gjæren.  Det siste kan hende, men jeg er litt tvilende til at det skal være nødvendig med ekstra næring.

Ølet er ikke ødelagt - men det har heller ikke blitt bedre av å stå på mye trub og humlerester.  Mulig oksidasjon og fare for infisering ved gjentatte omstikkinger vil heller ikke gjøre det bedre.  Det er selvsagt en avveining her, og hadde det vært en lagerøl - som skulle gjæret i 3-4 uker, ville jeg nok stukket om. 

Da tror jeg vi lar øllet blir der det er til gjæringen er ferdig. Pælmer i noe tørrhumle og lar stå noen dager. Så får flaskene gjøre resten av jobben.

Takk for svar. Kjenner at det egentlig er greit å gjøre ting litt på skeiva, for da lærer man, og da må man sette et nytt brygg snart for å utnytte læringspunktene.

Noen som har erfaringer med å la øllet stå på gjæringsfatet i 3-4 uker? Leser på forumet at to uker er den gyldne regel, men tåler øllet noe ekstra tid?

4 uker går nok greit. 5 6 uker begynner vi nok å strekke strikken litt langt.
Hadde selv lignende opplevelse.
Var ivrig i begynnelsen og var på ferie i utlandet på antatt tappedato iht to ukers "regelen"
En kølch lignende sak fikk 5 uker på kaka.
Gikk bra det.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Har drukket hjemmebrygg som har stått 4 mnd på primærkaret jeg, uten at det hadde noen bismaker. Men jeg ville ikke anbefale å prøve ;-)

Sjekket gjæringskarene i går kveld, og etter 3 dagers gjæring var det fortsatt bra med liv i vannlåsen til IPAen. Vel og bra. Porteren derimot ploppet bare en til to ganger i minuttet, noe jeg synes var litt lite. Jeg foretok en FG-måling og den lå på 1.020. Kan jeg regne med at FG'en vil synke ytterligere den neste uken, eller må jeg gjøre noe aktivt for å igangsette gjæringen igjen? Kunne vært ok med noe høyere alkoholstyrke.

Kan fortelle litt om porteren: Brygget på maltekstrakt og spesialmalt, Gjær S-04, OG 1.055. Gjæringskaret stod det første døgnet i ca 20 grader på kjøkkenet, men da min gravide kone er noe sensitiv for lukter for tiden måtte jeg flytte dunken ned i kjellerboden som holder 16 grader. Gjæret greit der nede frem til i går kveld da det som sagt var relativt rolig i vannlåsen. Smaken på vørteren var derimot helt topp.

Bør jeg:

1. Tilsette mer sukker?

2. Flytte den opp til et varmere rom igjen?

3. Rotere på gjæringskaret for å få virvlet opp gjær som har lagt seg på bunnen? 

4. Tilsette mer gjær?

5. Bare vente en uke og se om FG'en synker ytterligere?

Skal vi se .......  Du brygget på søndag?  Og nå er det allerede onsdag? Og vørteren har BARE gjæret ned fra 1055 til 1020!!  Sannsynligvis er det full katastrofe - og du bør egentlig ikke slå dette ølet ut i det kommunale kloaknettet heller.  Men hvis du setter det av i avkjørselen hos meg,  ;D >:D så skal jeg ta det med på mottaket for spesialavfall som ligger rett baki her........ :fyflate:

I himmelens navn mann, kan du nå sette deg ned og ta deg en øl i ro og mak!  :bank2:  :sovne:  :neinei:  Bak julekaker eller noe slikt.....  Gjæren gjør det den skal, og det ser ut som om den har gjort en aldeles utmerket jobb sålangt.  Ikke stress!  S-04 går fra 15 grader og oppover, så jeg ville ikke gjort noesomhelstidetheletattingenting - iallefall ikke før det har gått en full uke  :skitbra: :skitbra:  Gjæren arbeider best når den ikke blir forstyrret  :ilike:

Ha ha. Will do! har nok lest litt for mye på forumet her, og blitt hakket for ivrig! skal smøre meg med tålmodighet og vaske taklampa til jul eller noe.

Tilbake
Topp