Nybegynner spørsmål

Hei

Har noen nybegynner spørsmål angående vårt første brygg som ble satt på Beer Brew 30-3. Øltypen Pale Ale ble jomfru brygget vårt.
( http://www.olbrygging.no/butikk/pale-ale.html )

Lurer enkelt og greit hvor lenge det skal stå til gjæring? Har lest litt rundt at det er normalt at det skal gjære i 14 dager. Har også lest at en del bruker et Hydrometer(?) er det noe som er et must for å ha kontroll på gjæringsprosessen? og hvor får man evt kjøpt det?

Og er det noen forskjell på gjæringsprosessen til http://www.olbrygging.no/butikk/morkt-bokkoel.html / http://www.olbrygging.no/butikk/bayer.html ? (Mørk bokkøl og Bayer) Da det står oppgitt at det skal gjæres i 8-12 grC.

Er det noe måte og unngå grums i flaskene etter at det er tapet over etter gjæringsprosessen? Evt noen måte å få "minst mulig" grums i flaskene på?

Så var det lagringsprosessen etter at de er tapet på flasker. Disse bør stå i romtemperatur i 1-2 uker og så settes kjølig? Har ikke tilgang til noe kaldt rom utenom en bu (utetemp og kamp komme frost der) Kan de stå i romtemperatur hele tiden for å så evt settes i kjøpeskap før drikking? Eller kan dette skade prosessen på noe vis?

På forhand takk!

Hei, og velkommen til en fantastisk hobby!!!!

Det er en grei regel at Ale står i 14 dager, kan godt stå lenger også. Dette er et Hydrometer http://www.bryggselv.no/products/hydrometer-med-testror Det er et verktøy jeg hadde skaffet meg med en gang, da det gir deg en pekepinn på hvordan bryggingen gikk og hvordan gjærprosessen går.

Når det gjelder Bayer og Bock så brukes det undergjær, og de bør gjæres på 8-12 grader. Ale bruker overgjær, og der bør det gjæres fra 15-22 grader.
Å unngå grums er ikke så lett. Jeg regner med at du skal karbonere på flasker med sukker? Da blir det nok litt grums. Du få bare helle forsiktig slik at du ikke får med alt over i glasset.

Ang. lagringsprosessen kan du godt gjøre som du antyder, om du ikke har andre muligheter. Det kan godt settes kaldt etter et par uker, men unngå frost.

Lykke til.

Jepp, planen var å få kullsyre med og ha sukker i ja. Da får eg bestille meg et hydrometer :) Det beste her er og koke opp sukkeret med vann for å unngå bakterier?

Et lite spørsmål til. Visst man feks skal brygge Bayer som skal ha en gjæringsprosess på 8-12 grC. Bør man vente med å tilsette gjæret til brygget er nede i 8-12 grC da?

Takk for svar!

Hei

Andersen skrev:
Jepp, planen var å få kullsyre med og ha sukker i ja. Da får eg bestille meg et hydrometer :) Det beste her er og koke opp sukkeret med vann for å unngå bakterier?

Ca 5 dl vann sammen med for eksempel 6 gram sukker per liter øl. Kokes i 15 min og kjøles ned til ca samme temperatur som øllet. Jeg pleier så å helle dette i den tomme flaskefyllebøtta før jeg overfører øllet hit fra gjæringskarret. Mengden sukker vil avgjøre hvor karbonert øllet blir. Finnes tabeller på hvor mye sukker for forskjellige stiler etc.

Andersen skrev:
Et lite spørsmål til. Visst man feks skal brygge Bayer som skal ha en gjæringsprosess på 8-12 grC. Bør man vente med å tilsette gjæret til brygget er nede i 8-12 grC da?

Det stemmer. Gjærstarteren og vørter bør være likt temperert når man blander dem.

mvh
Jørgen

Slystr skrev:
Hei, og velkommen til en fantastisk hobby!!!!

Det er en grei regel at Ale står i 14 dager, kan godt stå lenger også. Dette er et Hydrometer http://www.bryggselv.no/products/hydrometer-med-testror Det er et verktøy jeg hadde skaffet meg med en gang, da det gir deg en pekepinn på hvordan bryggingen gikk og hvordan gjærprosessen går.

Når det gjelder Bayer og Bock så brukes det undergjær, og de bør gjæres på 8-12 grader. Ale bruker overgjær, og der bør det gjæres fra 15-22 grader.
Å unngå grums er ikke så lett. Jeg regner med at du skal karbonere på flasker med sukker? Da blir det nok litt grums. Du få bare helle forsiktig slik at du ikke får med alt over i glasset.

Ang. lagringsprosessen kan du godt gjøre som du antyder, om du ikke har andre muligheter. Det kan godt settes kaldt etter et par uker, men unngå frost.

Lykke til.

Skal man åpne gjæringspannet for å måle med HYDROMETER, er vel ikkje bra og åpnet det? Eller skal man vente til gjæringsprosessen er ferdig etter 2 uker og det skal tappes over på flakser for å måle?

Hei igjen.

Brygget et øl igår av typen "mørk bokkøl" som skal gjære mellom 8-12 grader. Har satt det i ei bod som holder 12-13 grader. Det har stått der siden kl 2100 igår kveld, men det har enda ikke begynt å gjære. Noe som kan ha gått galt, eller tar det bare så lang tid?

Andersen skrev:
Hei igjen.

Brygget et øl igår av typen "mørk bokkøl" som skal gjære mellom 8-12 grader. Har satt det i ei bod som holder 12-13 grader. Det har stått der siden kl 2100 igår kveld, men det har enda ikke begynt å gjære. Noe som kan ha gått galt, eller tar det bare så lang tid?

Så lenge du har hatt i nok gjær så burde det starte innen 48 timer, skum på toppen er en god indikator på liv i spannet.

Bernts skrev:
Andersen skrev:
Hei igjen.

Så lenge du har hatt i nok gjær så burde det starte innen 48 timer, skum på toppen er en god indikator på liv i spannet.

Da får eg bare vente videre. Har brukt et ferdig "ølsett" fra olbrygging.no så går ut ifra det.

Tilbake
Topp