Nok en tråd om skum.

Eg har da fått montert min kegorator som eg kjøpte på Olbrygging.no
Det første eg gjorde var å sett inn eit fat IPA som eg har hatt stående fylt siden september men ikkje brukt siden eg ikkje hadde kjøle muligheter før tideligere i uka.
En ting som var veldig tydelig var at eg ikkje hadde gjort nok research i forkant, men gjorde ting litt kjapt i svingene. Resultatet var "bare skum" og en ettersmak av "vaskemiddel". Eg har eit par ideer om hvorfor, og også mulige løsningsforslag, hva trur dere?

1. ølet var gjæret på 20C og primet med 8g/l sukker (det er det eg bruker på flasker) det burde gi omtrent 2,8 vol CO2? 0.88 frå restgjæring og 2 frå priming sukkeret
2. For renslighetens skyld kjørte eg gjennom med starsan løsning før eg koblet til fatet, men det var fortsatt starsan i slangen når eg koblet den til.
3. eg satt  på eit trykk som på ca 0,7-1 bar, kjøleskapet var MYE kaldere enn eg trodde da eg la inn ein termostat (ca 2 grader)

Derfor trur eg at skummet er eit resultat av for høgt trykk på fatet (selv om 2.8 ikkje virker så heftig på IPA), løsningen må derfor være å koble fra gassen, tappe av gass, og gjenta dette over tid for å få ned trykket. Evt kan starsan være med på å lage skummet, her må eg rett og slett "ofre" det ølet som er på dette fatet for å "skylle gjennom" slangen til skummet går ned. Dette forklarer også hvorfor der er en bismak av metallisk vaskemiddel.

Ellers så ser eg at de slangene som er i skapet er ganske korte det kan vel føre til at eg bør bruke eit ganske lavt trykk, og leke meg med skumdempingsventilen på tappen. Tar gjerne imot andre råd om noen har noe smart å komme med :)

Holder foreløpig en knapp på slangelengde. Arbeidstrykk på 0,7-1 bar er vel omtrent det jeg ligger på selv (antakelig nærmere 0,7 enn 1, men dog), og har ingen problemer med skum. Har god lengde på slangene i forhold til tykkelse.

Hei.
Jeg har et vedvarende problem med skum fra små corneliusfat. Typen 9 og 12 liter. Er disse fatene mer ømfintelige når det kommer til trykk osv?
Når jeg tapper på vanlige 19 liters fat, så er det ingen problem. Og ifølge Beersith så skal trykket være det samme om det er 9, 12 eller 19 liter.

Så det er ergerlig at det kun kommer skum når jeg bruker de små. Trenger fatene å være fulle for å unngå skum? Jeg vet at de ikke er helt fulle, men regnet med at det skulle gå bra, men det gjør det altså ikke...

Størrelsen på fatet skal ikke bety noe. Er det noe galt med ventilene? Noe som ikke er tett?

Nei, så vidt jeg kan se så er det tett når jeg tester med å sprøyte starsan på hele toppen. Skal gi det et forsøk med lengre slange og se om det er noen forskjell da.
Hva mener du om mengden øl i fatet? Kan det ha noe å si om det bare er 3/4 fullt? Det har etter min erfaring ikke hatt betydning på 19 liters fat. Så litt rart er det.

Jeg opplever stadig at når jeg fyller to halvlitere så er det betydelig mer skum i den første enn i den andre. How come?

Det henger sansynligvis sammen med temperaturforskjell i tappeanlegget mellom første og andre tapping. Linjer og kraner blir avkjølt i første tapping, som skummer mer.

Oppdatering: Problemet løst!
(De små grående spirene på mitt eldrende hode begynte å fungere av seg selv, nå i et lyst øyeblikk, for 15 minutter siden)

Jeg tappet ut trykket på fatet, skrudde av ut-ventilen og tok ut stigerøret. Dette var stigerør nytt fra fabrikk som følgte med fatet, med den vanlige bøyen nederst. Så jeg benket rett og slett ut hele stigerøret, og kappet det til slik at det fikk akkurat klarning til bunnen av fatet. Ca 2 cm. avkapp med rørkutter. Skrudde alt på plass, satte på trykk og picnic-krane, og ut kom den roligste strømmen av iskald IPA!

Altså var det krommingen på stigerøret som skapte problemer for flyten av karbonert øl.

Puh... God helg alle!!

Brynsj skrev:
Det henger sansynligvis sammen med temperaturforskjell i tappeanlegget mellom første og andre tapping. Linjer og kraner blir avkjølt i første tapping, som skummer mer.
Det er bare det at alt av slanger og desslike er på innsida av kegeratoren. Det er kun krana på utsiden.

Dag skrev:
Brynsj skrev:
Det er bare det at alt av slanger og desslike er på innsida av kegeratoren. Det er kun krana på utsiden.
Mulig at gammelt restøl i slange mellom fat og kran, som har stått en stund, også spiller en rolle i skummdannelse ved første tapping.
Jeg har montert tappetårn uten kjøling på min kegerator, men hele sulamitten står i en kald kjellerstue som kun er ett par grader varmere enn i kjøleskapet. Når jeg tenker over det, så burde temperaturforskjellen være ubetydelig. Trolig fører møte mellom gammelt "dødt" øl og friskt til en frigjøring av Co2 og dermed skum. Legger merke til at jeg må tappe litt av første tapping, før det kommer skum.

Tilbake
Topp