Noen som har erfaring med "no-chill" metoden?

JohnR

Hei

Etter bruk av overkomplisert motstrømskjøler (for mitt lille kjøkken), har jeg nylig forsøkt å lage et brygg etter no-chill metoden:

http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/No_Chill_Method
Teknikken går ut på at man har kokende vørter rett på en sterilisert plastkanne som er tilpasset vørtermengden slik at man kan presse ut luft. Vørteren kan så kjøles f.eks. over et døgn. Vørteren blir "hermetisert" og kan lagres i flere måneder uten infeksjonsfare.

Metoden forenklet prosessen en god del for meg, så jeg håper det går bra. Det vil enda gå en stund før jeg får undersøkt resultatet. Er det noen her som har erfaringer med denne metoden?

Hei,

Hvordan gikk dette? Bruker du fortsatt no-chill?

Vurderer å forsøke dette selv, og har søkt litt rundt for å forsøke å finne en vanndunk som kan brukes. Har funnet disse:

Står ikke om disse noen av er PP-plast, så jeg vet ikke om de tåler bortimot kokende vørter som jo er ett av poengene med metoden. Noen som har tips til hvor man finner en vannkanne på 20 liter av polyproyplenplast?

Noen som har funnet egnede beholdere? Kunne tenke meg å prøve dette på noenl 6-8 liters batcher.

Har lurt på dette selv. Ingen som vet om noen passende kanner til slikt bruk? Vil Biltema og Jula-kannene fungere?

Tilbake
Topp