Noen generelle nybegynnerspørsmål om mesking

Hei,

Har laget 4 batcher (3 BIAB og 1 fra ekstrakt).

Problemet er at OG blir veldig lav. Av de 3 BIAB batchene har jeg målt følgende:
1029
1031
1040

I oppskriften står det at OG skal være 1058.

Den første batchen var mesketemperaturen veldig ustabil, så jeg trodde det var problemet. Men i de andre batchene har temperaturen vært veldig stabil, 64 grader i 1 time. Jeg lar den ligge helt i ro.

For å skylle ut meskeposen har jeg gjort følgende: Lagt det i et gjæringskar med kran, slik at det renner ned i kjelen. Har helt over vann på rundt 73 grader.

Så til spørsmålene:
- Skal man røre noe i meskeposen under meskingen?
- Under skyllingen, bør jeg åpne posen og skylle gjennom den? 
- Hvordan bør forholdet mellom vannet være? Jeg lager 30 liters batcher. Hvor mye vann bør jeg ha i kjelen under mesking og hvor mye bør jeg skylle med? (har 36 liters kjele).

Og til slutt litt annet enn mesking:
Etter gjæringen er over, og man har flasket ølet - hva slags temperatur skal flaskene oppbevares på og hvor lenge? (IPA).
Kan de settes direkte i kjøleskap etter denne perioden eller må de kjøles ned gradvis?

Da jeg biabet så åpnet jeg posen og gjorde slik at det ble størst mulig overflate og prøvde å fordele vannet jevnt utover, kan ikke huske å ha slitt med lav og. Helte sakte med sleiv.

Oppbevares i romtemp en til to uker. Så er det bare å hive i kjøla. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har BIAB selv, og sliter også litt med lav OG. Oppskriften tilsa 1,064 – vi fikk 1,050 (batch #1) og 1,052 (#2). Har prøvd å lese meg litt opp på dette med effektivitet, og ifølge kalkulator/formel ligger jeg på ca. 60% utbytte på siste batch, ønskelig er vel nærmere 75%, om jeg har forstått det riktig.

Hos oss har vi på våre to første batcher hittil kun «batch sparget» (tror jeg). Dvs. vi skyller mesken slik: Varmer opp beregnet mengde vann til omtrent 80 grader som vi har i et kar; etter å ha rent av meskeposen i kokekjelen legger vi posen med malt i karet med rent vann og dypper litt opp og ned, lar den stå i rundt 15 minutter, gjentar dyppingen av posen noen ganger i løpet av den tiden.

Kan dette gjøres bedre, eller over lengre tid? Eller vil kun «fly sparging» øke effektiviteten betraktelig? Har egentlig mest lyst til å fortsette med å skylle slik vi gjør (eventuelt bedre prosessen), siden det virker litt mer tungvint på den andre måten.

Hei. Har 10 brygg bak meg på BIAB. Treffer stort sett alltid på OG, noen ganger over.

Pleier å røre noen ganger i mesken, 3-4 ganger i timen.
Guffer på med litt varme når jeg rører. Temp faller ikke mer enn ca 1 'C i løpet av 90 min.
Pleier å meske med mellom 22-25 ltr og skylle med resten.
Skyller igjennom posen med vann som holder 78'C og lar det ligge i 15 min.
Skyller jeg med over 11 ltr skyller jeg to ganger a 15 min.
Kokevolum på ca 31-32ltr og ender opp med mellom 25 og 27 ltr vørter.

Har selv ett lite spørsmål: Noen triks for å få mindre trub i kokekar?

Har vurdert å tappe ut vørter til ett gjæringskar gjennom ett slags filter (meskepose, beslag) for så tappe over til kokekar igjen. Vil dette funke?

Ser ingen grunn til og bruke sil til kokekar.. Bruk heller en bærsil eller lignende når du skal ha det over i gjæringskaret.
Husk bare og desinfisere når du skal fra kokekar til gjærkar

Tilbake
Topp