Da er NM 2025 historie, jeg er litt lei av å sjekke og registere oppskrifter. På tide å bruke litt tid på noe annet. Det er et par år siden jeg oppdaterte sist, og det har vært litt utvikling.
Kommer til å dele opp i 2 deler (minst). Første del om bryggerne.
Etter litt leting, litt kvalifisert gjetting på stiler utfra oppskrifter og ølnavn de første årene, er regnearket så ferdig som det er mulig å få det. Tror jeg. Jeg mangler litt data for 1998, men det er neppe realistisk å finne denne. I tillegg mangler noen oppskrifter. At oppskrifter for 2021, 2022 og 2023 ikke ble sluppet var litt skuffende. Det er også årsaken til at Norbrygg nå slipper oppskrifter på Brewfather. Jeg har selvfølgelig fått jobben. En liten cliffhanger, jeg jobber med innhenting av oppskrifter for årene 2021-2023. Det mangler kun 4 oppskrifter før vi har alle for 2021, disse kan bli sluppet om ikke altfor lenge, så får vi se om det blir med eller uten disse 4.
Fullstendig oversikt over alle NM vinnere finner du i dette regnearket.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1OviIwjjAdgEZStRUB4sm44_kWtihXbX--G5mCEZZxE0/edit?usp=sharing
Dersom du finner feil, gi beskjed.
Jeg har lagt lenke til aktuelle oppskrifter der dette er tilgjengelig. 2024 og 2025 finner her.
For de som vil lese mer om NM gjennom årene kan se her.
https://norbrygg.no/nm/
For de historieinteresserte står det mye artig fra Norbrygg første 20 år her:
https://norbrygg.no/wp-content/uploads/Norbrygghefte_v007kort.pdf
Det står også litt her
http://bogartihjornet.blogspot.com/2015/12/norgesmesterskapet.html
Hvilke bryggere har vunnet mest?
NM har vært arrangert siden 1997 og noen av de mestvinnende har fått en god profesjonell karriere som bryggere. De mest kjente er kanskje
@Kjetil Jikiun (Nøgne og Solo),
@Gahr (7 Fjell), Jens Maudal (Haandbryggeriet) og
@Espen Lothe (Kinn).
Flest medaljer har dog ingen av de, det har
@Einar Michelsen som har 17 medaljer. Nest flest har Peter Marius Olsen. De siste årene er det disse to som har vunnet flest NM- medaljer de siste årene. Michelsen overtok ledelsen i 2022, fra paret
@Lars Bjørnstad og Espen Håvardsholm som har 10 NM-medaljer. Det skal dog nevnes at Espen Håvardsholm har 17 medaljer i forskjellige konstellasjoner. Lars Bjørnstad har vært med på 14 medaljer, mens Tore Bjørgo har vært med på å vinne 13 medaljer. Men det blir for mye arbeid om jeg skal telle dette manuelt. Derfor har jeg holdt meg strengt til de sammensatte konstellasjonene. Helt sikkert til Michelsens glede.
Fleste seire har Erlann Eldorsen, Gahr Smith-Gahrsen, Kurt Haugen, Einar Michelsen og Sven Andreas Högfeldt med 4 hver. Kurt Haugen har i tillegg 1 seier sammen med Børre Torp. Det er lite tvil om at Einar i ferd med å feste et klamt og sikkert for flere, ubehagelig grep om tittelen som NM-konge. Men han har i motsetning til alle de andre med 4 NM-titler aldri blitt Årets hjemmebrygger.
Brygger | 1 | 2 | 3 | Totalsum |
Einar Michelsen @Einar Michelsen | 4 | 9 | 4 | 17 |
Peter Marius Olsen | 2 | 7 | 4 | 13 |
Lars Bjørnstad/ Espen A. Haavardsholm @Lars Bjørnstad | 3 | 3 | 4 | 10 |
Espen Lothe @Espen Lothe | 3 | 3 | 3 | 9 |
Tore Bjørgo @ToreB. | 3 | 3 | 3 | 9 |
Kurt Haugen @Holmentoppen | 4 | 3 | 1 | 8 |
Gahr Smith-Gahrsen @Gahr | 4 | 2 | 2 | 8 |
Lars Erik Vingnesengen @Lars___Erik | 2 | 4 | 2 | 8 |
Erlann Eldorsen | 4 | 3 | 0 | 7 |
Sven Andreas Högfeldt @Høgfeldt | 4 | 1 | 2 | 7 |
Gunnar Wiig | 3 | 3 | 1 | 7 |