Nelson Rugg

Dette er en oppskrift basert på #100, men jeg ønsker å prøve meg med noe rug og crystal rug, samt bytte ut Centennial med Nelson Sauvin.

Boil Size: 25,78 l
Batch Size (fermenter): 22,00 l  
Bottling Volume: 22,00 l
Estimated OG: 1,089 SG
Estimated Color: 29,7 EBC
Estimated IBU: 108,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
7,00 kg               Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain         1        76,9 %        
1,00 kg               Wheat Malt (4,4 EBC)                     Grain         2        11,0 %    
0,50 kg               Rye Malt (9,3 EBC)                       Grain         4        5,5 %        
0,50 kg               Crystal Rye (9,3 EBC)                    Grain         3        5,5 %        
0,10 kg               Chocolate Malt (1000,0 EBC)              Grain         5        1,1 %    

65,00 g               Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 90, Hop           6        85,3 IBUs    
45,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 15,0 min  Hop           7        23,5 IBUs
1,00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other         8        -          
20,00 g               Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Aroma St Hop           9        0,0 IBUs              
30,00 g               Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 8,0 Da Hop           11       0,0 IBUs      

2L Starter            Dry English Ale (WLP007)

Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Light Body
Total Grain Weight: 9,10 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 15,47 l of water at 75,7 C          65,0 C        60 min        
Mash Out          Add 6,37 l of water at 92,8 C           72,0 C        15 min        

Sparge: Fly sparge with 12,95 l water at 75,6 C

Edit, gjær.

Blir sikkert godt. Men litt liten starter? Og er ikke WLP007 ganske markant i #100?

Jeg brukte 2 kg rugmalt i min siste IPA (22 liter), og det er veldig merkbart.

Jeg ombestemte meg etter at jeg postet dette. Lagde en starter av noe 007 slurry jeg hadde istedenfor, men å nok doble denne et par ganger. Tenkte  2L måtte være greit, men jeg har lite erfaring med denne bortsett fra at jeg har inntrykk av at det er en "arbeidshest" av en gjær i likhet med 1056.

Hvilket utslag hadde 2kg rug på konsistensen? Ble ølet mer viskøst? Det er første gangen jeg bruker rug i en oppskrift, så var litt forsiktig med mengden med tanke på stuck mash. Kan jeg øke mengden uten fare for dette? Det hadde jo vært litt gøy å merke noe til den.

Det ble svært viskøst. Absolutt i meste laget, men så er heller ikke ølet helt ferdig karbonert ennå. Neste gang skal jeg bruke iallfall et halvt kilo mindre. Mesken rant tregere enn den pleier, men satte seg ikke fast.

Angående mengde gjær, ville jeg brukt den velkjente gjærkalkulatoren hos MrMalty.com. Gjærstammen har ikke så mye å si, et sterkt øl som #100 trenger store mengder gjær uansett.

Tror dette blir et godt øl. Svært lovende smak rett fra gjæringskaret.

Sliter litt med dårlig utbytte på utstyret mitt. Fikk OG på 1.080 på dette brygget. (Forventet 1.089)

Bilde0848.jpg

Kan det være at manifolden har for få slisser?

Kjetil S skrev:
Det ble svært viskøst. Absolutt i meste laget, men så er heller ikke ølet helt ferdig karbonert ennå.

Etter at det har fått en del tid på seg, er det faktisk blitt ganske greit. Jeg vil fremdeles bruke et halvt kilo mindre eller så neste gang.

Southfarm skrev:
Tror dette blir et godt øl. Svært lovende smak rett fra gjæringskaret.

Sliter litt med dårlig utbytte på utstyret mitt. Fikk OG på 1.080 på dette brygget. (Forventet 1.089)

Jeg synes manifoldet ser greit ut. Hva slags utbytte pleier du å få? Med batch sparging kan du regne med en del lavere utbytte på sterke øl. Med rug kan du kanskje også tjene en del på ekstra sakte avrenning (vørteren min rant sakte av seg selv, med høyere utbytte enn forventet).

Benyttet fly-sparging, så hadde håpet å få noe bedre utbytte enn tidligere selv med dette "store" ølet. Jeg treffer som regel et godt stykke under forventet. Får ikke det jeg anser som logiske tall når jeg regner ut utbytte..

Tilbake
Topp