Når tilsette klaringsmiddel

Jeg skal for første gang prøve klaringsmiddel i brygget mitt. Har nå gått til innkjøp av isinglass.
Jeg har søkt litt på forumet, og funnet litt av hvert omkring bruk av dette. Like fullt er jeg usikker på når man best tilsetter dette.
Under koking er en mulighet har jeg sett. Selv synes jeg det virker mer praktisk under nedkjøling. Jeg skal tappe det meste på fat. Bør jeg vente til da med å tilsette?

Hei.

Har brukt isningsglass et par ganger, og da tilsatte vi det i korneliusfatene. God virkning hadde det også  :yes:

MVH
Børge

Takker for tilbakemelding.
Flere som har erfaringer? Noen som har prøvd å tilsette etter koking/under kjøling.
Formodentlig er dette problemfritt, men alltid tryggere å gå en sti som noen har prøvd før :)

Det finnes klaringsmiddel og klaringsmiddel. Irish moss/whirlfloc/Klar Urt tilsettes i kokingen. Det bidrar til utfelling av proteiner i kokekjelen.

Isinglass/polyclar/gelatin tilsettes i ferdiggjæret øl, og bidrar til utfelling av gjær, og i mindre grad, polyfenoler og proteiner. tilsettes isinglass i kokingen har det ingen effekt. Det binder seg til gjæren ved hjelp av elektrisk ladning.

Det var jo i stor glad oppklarende og et godt svar :)
Jeg trodde faktisk at irish moss og isinglass var tilnærmet identiske produkt  :roedme:

Vel, da venter vi til fattapping før vi tilsetter isinglass

Roarsa skrev:
Det var jo i stor glad oppklarende og et godt svar :)
Jeg trodde faktisk at irish moss og isinglass var tilnærmet identiske produkt  :roedme:

Vel, da venter vi til fattapping før vi tilsetter isinglass

Begge er i alle fall hentet fra havet. Irish moss er tang, isinglass er tørket svømmeblære fra forskjellig fisk...

Fisk er faget mitt, men dette var nytt.
Kanskje er det fordi jeg jobber med laksefisk, og de har jo ikke svømmeblære ;)

"Irish Moss" (som altså ikke er mose, men sjøalger) kokes med de siste 15 minuttene av kokinga, i flg. de fleste britiske oppskrifter, så vi følger dem. Da skal der som regel i noe aromahumle også, så det bør være lett å huske på.
Det pulveret som på norsk kalles "Klar Urt" er visstnok et ekstrakt av Irish Moss, og kan brukes som et alternativ.

Roarsa skrev:

laks var også mitt fag i 15 år. å mens jeg jobbet med laks, så hadde de svømmeblære ;D  Riktignok åpen blære, men dog svømmeblære  :yes:

Torga skrev:
Roarsa skrev:

laks var også mitt fag i 15 år. å mens jeg jobbet med laks, så hadde de svømmeblære ;D  Riktignok åpen blære, men dog svømmeblære  :yes:

Jeg ville uansett styrt unna høsting av egen isinglass, og heller satset på fabrikkvare. ;)

Gahr skrev:
Torga skrev:
Roarsa skrev:

laks var også mitt fag i 15 år. å mens jeg jobbet med laks, så hadde de svømmeblære ;D  Riktignok åpen blære, men dog svømmeblære  :yes:

Jeg ville uansett styrt unna høsting av egen isinglass, og heller satset på fabrikkvare. ;)

Tjaa. som hjemmebrygger så er det jo morsomt å prøve å lage ALT selv ;D :) :lmao:

Vel, du har jo egentlig helt rett i det. Imidlertid er det slik at laksen har åpen svømmeblære (en physostom art). Torsk f. eks har lukket (ekte) svømmeblære (en physoclist art).
Hadde imildertid ikke trodd at noen ville avsløre denne snarveien/foenklingen her inne ;)

Roarsa skrev:
Vel, du har jo egentlig helt rett i det. Imidlertid er det slik at laksen har åpen svømmeblære (en physostom art). Torsk f. eks har lukket (ekte) svømmeblære (en physoclist art).
Hadde imildertid ikke trodd at noen ville avsløre denne snarveien/foenklingen her inne ;)

Medlemmene i Norbrygg er nok fra det brede sammfunnslag :yes: Så her kan man treffe  likesinnende på mer en bare ølbrygging ;)

Torga skrev:
Roarsa skrev:

Medlemmene i Norbrygg er nok fra det brede sammfunnslag :yes: Så her kan man treffe  likesinnende på mer en bare ølbrygging ;)

Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting! ;D

Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting!  

Dagens beste kommentar, humret godt når jeg leste denne   ;D

Er ofte imponert over bredden og dybden i kunnskap hjemmebryggere generelt besitter.

Gahr skrev:
Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting! ;D

Det var vell mer eller mindre akkurat det jeg tenkte på ja  ;D :fyflate:

Isinglass/polyclar/gelatin tilsettes i ferdiggjæret øl, og bidrar til utfelling av gjær, og i mindre grad, polyfenoler og proteiner. tilsettes isinglass i kokingen har det ingen effekt. Det binder seg til gjæren ved hjelp av elektrisk ladning.

Hvordan blir det da med naturlig karbonering, blir der igjen nok gjærceller til å få det til eller må man tilsette co2 kunstig?

oeng skrev:
Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting!  

Dagens beste kommentar, humret godt når jeg leste denne   ;D

Er ofte imponert over bredden og dybden i kunnskap hjemmebryggere generelt besitter.

Kan ikke komme på noen faggruppe som mangler nå.

Sverre K skrev:
Hvordan blir det da med naturlig karbonering, blir der igjen nok gjærceller til å få det til eller må man tilsette CO2 kunstig?

Det skal ikke være noe problem. Det er alltid noen gjærceller igjen, og de gjør jobben. Den bunnfelte gjæren vil også være med på arbeidet, den har tross alt ikke flokkulert pga. mangel på næring, snarere fordi den har blitt "tvunget" til det.

Antar det du mener å si er at hjemmebryggere stort sett er en samling gedigne nerder med spisskompetanse i alle tenkelige og utenkelige ting! Grin
:iconlol: Dagens komentar.
Så man skal være forsiktig med å anta att man har kunnskap som ikke noen andre har :besserwisser:

Tilbake
Topp