Nådd FG etter 1 uke, started med lav OG

gle1

Norbrygg-medlem
Etter en litt misslykket første batch med feil meske temp, for lenge koking og ellers ting som kan gå galt etter første brygg så endte jeg opp med en OG på 1051. Oppskriften sa en OG på 1063-67. Men etter 1 uke i gjæringskaren målte jeg en SG på 1010 når jeg skulle hive oppi tørrhumlen. I følge oppskriften på APA så skal FG være på 1010-13. Er det bare å flaske nå, eller skal jeg vente til SG stabiliserer seg?

Høres ut som mitt første brygg for et par uker siden! Dårlig utbytte, dårlig oppkok og en del nybegynnerfeil. Har satt en til siden, og må si man aldri kan være forberedt godt nok. Ting blir sannsynligvis ikke slik man hadde planlagt det de første gangene har jeg skjønt. Heldigvis så føler jeg at jeg har lært noe begge gangene, så da føler jeg at det ikke er fult så håpløst allikevel.

Utifra hva jeg har lest meg opp til her inne anbefaler vel så godt som alle å la det stå 14 dager selv om du har nådd "målet". Gjæren trenger tid til å "rydde opp" etter seg for å sitere andre forumbrukere her inne.

Jeg er jo helt grønn selv, men jeg tviler ikke på at dette stemmer. Det jeg vet er at testen jeg tok for en uke siden smakte helt for jævlig i forhold til den jeg tok i dag, så her har mye skjedd på en uke til tross for ganske lik SG.

Tålmodighet er en dyd ;)

Tilbake
Topp