Har et mysterie for hånden! Vi er tre kompiser som utgjør "bryggeriet" vårt, så når vi brygger deler vi alt ølet på tre og tar med hver vår kasse hjem etter flasking. Mysteriet er at jeg har vært mye mer plaget med infeksjon i brygget enn de to andre. Jeg merka det først i november/desember (brygget ble flaska sent oktober) at noen av flaskene spruta som en geysir, men tenkte kanskje at det var ujevn fordeling av sukkerlake som var synderen. Men de siste 7-8 flaskene har utelukkende vært skumkanoner, noe som er veldig synd for et brygg som ellers var så fantastisk... Kompisene mine har hatt 1-2 sprutere hver, jeg har vel hatt minst 10 totalt. Den siste flaska jeg åpna spruta så mye at skummet fylte tre halvlitersglass. Det som var igjen av øl (jada, skum er øl det og!) smakte surt og jævlig, og en kjapp sjekk med densimeteret kunne avsløre at SGen hadde sunket til 1,002... Gusher-infeksjon! ppkast: (OG var 1,056, "FG" var 1,018)
Flaskene ble vaska i fellesskap, og følgende metode ble tatt i bruk:
Skylling av evt. synlig grums med springvann
Såpevann i ca. 30 min
Lut i ca. 30 min
Syre i ca. 30 min
Grundig skylling med springvann (endelig et bruksområde for dusjen!)
Desinfisering i ovn i 5-6 timer, med peak på 200 grader. Alufolie på flasketutene, selvfølgelig.
Korkene ble skylt med starsan før korkinga.
Så da er spørsmålet: Er dette tilfeldigheter? Har jeg gjort noe i etterkant som kan ha gjort dette med flaskene? Jeg trodde vaskinga vår var litt i overkant, men det var den tydeligvis ikke - hva kan vi gjøre bedre? Altså, hvor faen gikk det galt?
På forhånd takk, og mvh. Erlend :beersmiley:
Flaskene ble vaska i fellesskap, og følgende metode ble tatt i bruk:
Skylling av evt. synlig grums med springvann
Såpevann i ca. 30 min
Lut i ca. 30 min
Syre i ca. 30 min
Grundig skylling med springvann (endelig et bruksområde for dusjen!)
Desinfisering i ovn i 5-6 timer, med peak på 200 grader. Alufolie på flasketutene, selvfølgelig.
Korkene ble skylt med starsan før korkinga.
Så da er spørsmålet: Er dette tilfeldigheter? Har jeg gjort noe i etterkant som kan ha gjort dette med flaskene? Jeg trodde vaskinga vår var litt i overkant, men det var den tydeligvis ikke - hva kan vi gjøre bedre? Altså, hvor faen gikk det galt?
På forhånd takk, og mvh. Erlend :beersmiley: