Mye trub under koking

Står nå å koker en pils (premium pils ølsett fra olbrygging.no). Det er enorme mengder trub i ølet, noe jeg ikke kan huske å ha sett under kok. Er dette normalt?
c76120e01101899de2127b23e8b9ce58.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ut som proteiner. La den stå og bunnfelle i 30 min etter nedkjøling før du tapper på gjæringskar. Ser bra ut

@StianM Det der betyr at du har truffet ca 5,2 i pH i koket - og det regnes gjerne som ideelt. Det er et ganske snevert pH-område du skal treffe, så det er ikke så rart om du ikke har sett det før, dersom du ikke kontrollerer pH i mesken med pH-meter, og justerer for å treffe 5,2.

Dette blir knallpils:).

Du må ikke treffe 5,2 for at det skal bli godt øl. 5,2 - 5,4 til kok er veldig bra. Du bør ikke komme så mye under - og ikke så mye over heller, sjøl om du vel har litt mer å gå på der. Ideell pH i mesk samsvarer ikke nødvendigvis med ideell pH i mesk; noen vil gjerne justere ned litt når de får vørteren over i kjelen.

Om du ikke har tenkt så mye på dette før, så ikke begynn nå. Bildet ditt tyder på at du ikke trenger det:).

Sist redigert:
Takk for bra svar! Lot det stå i kjelen en god stund før jeg tappet over i gjæringskaret, og ølet var da krystallklart [emoji16]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp