muntons spraymalt light til gjærstarter?

Var først å kjøpte moss maltekstrakt , men så leste eg på forum att siden fabrikken til moss er flyttet så har dei endret på maltekstraktet slik att det ikke lenger er så bra til gjærstarter.

Så var eg å fikk tak i 500g poser med muntons spraymalt light 59kr pakken

Denne er vel bra til gjærstarter?  og er det 110g pr liter vann eg bør ha på denne?

laga 5 liter med starter no, men så ser eg på wyeast pakkane mine att dei blei laga i august 2013,  og når eg taster inn datoen på mr malty att eg må ha 7 pakka på 6,4 liter starter

Det må vel holde med 2 pakker og 5 liter starter selv om pakkane er litt gamle?

geggen skrev:
laga 5 liter med starter no, men så ser eg på Wyeast pakkane mine att dei blei laga i august 2013,   og når eg taster inn datoen på mr malty att eg må ha 7 pakka på 6,4 liter starter

Det må vel holde med 2 pakker og 5 liter starter selv om pakkane er litt gamle?

Det er kvaliteten, ikke kvantiteten det kommer ann på.
Det er en grunn til at Mr malty finnes.  Hadde jeg vært deg hadde jeg steppet opp starteren istedetfor.

Hvordan stepper man opp denne?  er det å la denne gjære ut ,så tilføyer man 5 nye liter med fersk maltekstrakt deretter la denne gjære ut for en andre gang?

Der ja :)  ser att etter andre starteren på 5 liter har eg 464billioner celler og hvis eg lager en 3 starter på 5 liter får eg 911 billioner celler.

Hvor mange celler bør man ha i en hooegarden clone belgisk wit , eg skal brygge 25liter :)

hmmm stemmer det med 500billioner celler eg trenger?  da holder det vel med å steppe opp starteren en gang da kansje

Bruk mrmalty.com den gir deg en god pekepinne på hvor mange bill celler du trenger.

Tilbake
Topp