Modifisering av ølsett fra olbrygging.no

Fikk med eit Pale Ale og eit Weissbier ølsett då eg bestilte BB30 utstyrspakke frå olbrygging.no i vår og tenker no på å få brukt opp desse. Spørsmålet er om det er lurt/verdt det å modifisere desse på nokon måte for å få betre øl? Eg tenker då på å legge til humle/bytte ut gjæret (det er fire månedar gammalt, så det bør eg kanskje gjere uansett?) o.l. tiltak som kan tweake smaken. Evt kunne vi kanskje delt oppskrifta i to og brukt forskjellige typer gjær for å få ein peikepinn på kor stor del av smaken gjæret står for. :) (Tips til gjær i så fall?)

Det største problemet vil være dårlig utbytte i og med at malten er såpass gammel, særlig hvis den er knust. Det kan være verd å redusere vannmengden eller iallefall holde øye med SG.
Gjæren er nok OK, særlig hvis du har hatt den i kjøleskapet.

Kan hende du får lavt utbytte, men jeg har brygget et tre måneder gamlt sett uten merke spesielt. Jeg har brygget pale alen tre ganger. Best resultat fikk jeg når jeg tilsatte 50 gram ekstra cascade som tørrhumling. Tørrhumlet ca 7 dager. Mesket rundt 65-66 grader. Gjæret på ganske lav temperatur(17 grader) og det dempet fruktigheten litt. Fikk veldig bra tilbakemeldinger på det øllet.

Tilbake
Topp