Roarsa skrev:
Som jeg antydet i et annet innlegg her, så er min observasjon at maltet er fullstendig dominerende i forhold til kvaliteten på det ferdige produktet. Dette vel å merke når man brygger på vår relativt enkle måte. Derfor er kunnskapen omkring meltingens kunst noe jeg kanskje håper vil få økt oppmerksomhet.
Helt enig, det må jo nødvendigvis bli endel forskjellige resultat med rundt 35 forskjellige såinnhus (malteri) i Stjørdal, håper å kunne være med på malting/melting i løpet av sommeren, gjerne flere, så det er bare å rope ut om noen vil ha selskap.
Det ble endel forkortinger og begrep i dine innlegg som jeg er lite fortrolig med Lars :roedme: Jeg har amisjoner om å prøve å lese meg litt opp på forumet omkring dette.
Fort gjort å blir engasjert og uklar kanskje. Vet ikke hva du tenker på spesifikt, men her er noe:
IBU - Internasjonale bitterenheter (International Bitter Units), måleenhet for bitterheten i ølet. Det finnes flere utregningsmetoder, men de fleste gir ihvertfall en ca pekepinn om hvor bittert ølet er, så man kan lettere justere dette fra brygg til brygg.
BeerCalc - Gratis bryggeprogram på internett, ligger
her. Synes det er veldig enkelt og greit til å beregne oppskrifter, og få formening om bitterhet, farge og forventet utbytte fra malten. Du kan også sjekke den opp mot en bestemt øltype i forhold til disse målene og smak/aroma, selv om hverken "maltøl, "stjørdalsøl" eller "rauchbier" (tysk røykøl) er representert.
OG - Orginal Gravity - Måles med Oechslevekt (hydrometer), og forteller hvor mye sukkerinnhold det er i vørteren før gjæring
FG - Final Gravity - Måles med Oechslevekt (hydrometer), og forteller hvor mye sukkerinnhold det er i vørteren etter gjæring
Når du vet OG og FG, kan du beregne alkoholprosent, og også vite mer om utbytte fra malten (dette varierer for forskjellige bryggeoppsett, bryggemetoder og også malttyperselvsagt)
Her er Norbryggs typedefinisjoner, hvor du kan se på de ulike øltypenes IBU, OG, FG, EBC (farge) og karakterer. Helt nederst finner du tradisjonelt norsk hjemmebrygg, som jo er under fruktbar diskusjon om dagen.
Du brukte einebær sa du. Jeg har brukt endel einerlåg i juleølet tidligere, men har nå kuttet dette ut. Jeg brukte så lite, at jeg fant ut at det ikke ga noe smak uansett. Bruk av einerlåg har jeg inntrykk av i hovedsak er noe som henger igjen etter at dette ble brukt til å vaske trekoppene man brygget i tidligere.
Håpet å få litt frisk skogssmak og duft fra einerbæra, tror nok eienerlåg i litt mengder heller gir bedre resultat, spesielt siden bæra var av typen tørket på krydderglass.
Det ble nok brukt både til vask og desinfisering, men også til å sette smak.
Utveksling av øl må vi få til. Pr. nå har jeg ikke noe, men jeg skal brygge om ikke lenge. Jeg tapper aldri på flasker, men vi finner nok på noe. Stjørdalsøl SKAL hentes fra kjelleren og serveres fra mugge ;D
Jeg jobber i Trondheim, så utveksling burde gå greit.
Jeg tenkte forresten å bruke Saaz ja
Hehe, har ikke hørt om muggeklausulen før, men har både kjeller og mugge, så kanskje det kan ordnes.
Den tsjekkiske Saazhumlen gir en mild krydret smak, og har lav alfasyre (A.A. alpha acid) - gjerne 2,5-5%, som er det vi beregner potensiale i bitterhet ut i fra.
Det vil også si at om du ønsker samme bitterhet fra en Saaz-humle med 3% alfasyre, som fra for eksempel 100g Northern Brewer med 9% alfasyre, må du tilsette desto mer.
100g x 9 = 900
900 / 3 = 300g Saaz
Derfor brukes Saaz gjerne bare mot slutten av kokingen til smak og aroma, og en annen humletype for å gi bitterhet til ølet.