Mitt første maltbrygg (Speidel Braumeister)

Det er kjekke greier, Jan! Flott du forklarer så tydelig for det meste jeg hittil har sett og lest om Braumeister'en har ikke vært fullt så utførlig. 70-80% er også godt akseptabelt, skjønt ikke så mye som med alternative bryggemetoder. Men men, de få kroner det koster for å kompensere det er sikkert verdt det. Håper du satser på å delta i PFklassen i NM neste år med masse forskjellige brygg ;D.

Utbyttet er varierende. Det ligger stort sett på 70-73%, med topp på 78 og bunn på 68% (unntak porter med for mye malt i røret). De to laveste utbyttene har jeg hatt med Maris Otter Pale Ale-malt til en bitter (68%). Siste ble brygget i går.  Om det er kornstørrelse eller andre ting vet jeg ikke. Jeg maler med samme åpning på all malt. Blander alle sorter og maler i veg. På Bitteren er det ca 90% Maris Otter, men har ikke sett nøye på kornstørrelsen. Men i forhold til det jeg leste på det tyske forum jeg fikk lenke til herfra, synes jeg det er bra (62-63%). Jeg følger bare instruksonene. Men i forhold til de massive investeringene i utstyr er ekstrautgifter til malt et piss i havet.
Prisen på malt ble litt høyere enn jeg skrev. Ca 25,- pr kg for malt og 300,- for humle.

En annen erfaring jeg kan trekke ut er: Start med et overgjæret brygg. Det er en grunn for at det er anbefalt. Jeg synes resultatene på mine ale-typer er bedre enn den ene undergjærede. Undgjæret øl  er nok ikke vanskligere å brygge, men temperaturkontrollen i primær- og sekundær gjæringen er vanskeligere å styre. Mitt første maltbrygg var en pils og jeg hadde problem å få temperaturen under 14 °C de første dagene. Det kan nok være grunnen til til mye maltsmak på brygget. Men det er ellers godt. Med universal-termostat UT 100 håper jeg å ha kontroll.

Jeg har en 50L speidel på tur fra tyskland, så denne linken setter jeg veldig pris på.
Regner med det følger med instrukser, så det beste er vel og bruke det som utgangspunkt og heller justere litt etter hvert. Kommer stort set til og brygge overgjæret øl. Første blir en IPA, så blir det en stout og en weisbeer. Skal det brygges mer da må det kjøpes mere corneliusfat, noe som er meget sansynlig:)

Hei Skare, og velkommen til forumet! Spennende å se at Speidel sin Braumeister får såpass mye oppmerksomhet her. Bestilte du forresten direkte i Tyskland eller har du bestilt den hos Petit Agentur?

Og corneliusfat... har du bladd opp for en 50 l Speidel så ville jeg ikke nøle med å få inn en del corneliusfat heller ;). Uansett, du vil nok selv komme til samme konklusjon når du sitter og flasker øl på 150 flasker (6+ kasser). ;D

Speidelen er bestilt via bekjente i tyskland. Er noen lapper og spare på det, kommer sikkert til og bruke de lappene til cornelisfat:), har 4 fat underveis, men må nok bestille 4 til ganske kjapt. Så blir det vel mange drikke dugnader for og tømme fat så jeg får brygget mere:)

Skare skrev:
Speidelen er bestilt via bekjente i Tyskland. Er noen lapper og spare på det, kommer sikkert til og bruke de lappene til cornelisfat:), har 4 fat underveis, men må nok bestille 4 til ganske kjapt. Så blir det vel mange drikke dugnader for og tømme fat så jeg får brygget mere:)

Nå er vel prisforskjellen så fin at man kan ta seg en tur til Tyskland og finansiere mellomlegget. Så kan man kjøre via Danmark og kjøpe fat der, tror du får 4 fat for 1000 danske kroner flere steder. Det går nå hurtigferge fra Larvik til Danmark for bare et par hundre kroner tur/retur, så nå er det bare å slå til. Ikke langt å kjøre til Tyskland fra Danmark heller..

Colorline superspeed heter den nye balja som har fine tilbud -> SuperSpeed

Med fare for å hijacke tråden til Jan (;)) vil jeg gjerne spørre Skare hva han skal bruke for å gjære ølet i. Med 50 l vørter trenger man nok gjæringskapasitet på ca 80 liter.

Jeg har tenkt og gjære i 30 liter bøtter og lage til en blouout slange, har planer om og brygge så det går opp med 2 corneliusfat. Her på sunnmøre har vi en tradisjon og gjære i opne plastdunker (200L saft dunker som er tilpasset størelsen på brygget), dette mener jeg kan være skadelig for gjæringsprosesen, på onsdag skal vi gjøre en test. En kamerat laget en altbeer på søndag som står i en open dunk. Vi lager da tilsvarende brygg med samme malt mengde og samme type gjær og gjærer den i lukkede 30 liters plast bøtter. Skal bli morro og se resultatet:)
Men en konisk tank står høyt på ønskelista mi ja...

DA har jeg også blitt bitt av basillen(eller var det jeg som lagde basillen??) og kjøpt nytt bryggeri.

Speidel Braumeister 50l er på vei ned fra Høylandet "As we speak"

Eduard skrev:
Fei skrev:
Speidel Braumeister 50l er på vei ned fra Høylandet "As we speak"

Fett! Så du kunne ikke motstå fristelsen lengre? ;D

;)

Nope!

Jeg måtte gå en runde med meg selv før jeg solgte det "gamle". Mitt første Bryggeri ble brukt ganske mange ganger før det ble solgt. Det jeg solgte nå brukte jeg bare 3 ganger. :(  . Greit med slikt bryggeri om man skal brygge 120L, men for å brygge 40 ble det litt for stort. Tror også det blir digg å lene seg tilbake i tv-stolen i trygg viten om at tysk ingeniørkunst gjør jobben for meg.

Gratulerer.
Finnes det en vaksine mot dette?
Ølbrygging har nesten fått tankene bort fra laksefiske, så svaret er kanskje å skaffe seg en mer interessant hobby?
:skaal2:
Jan H

Koster 18800,- hos petit.
Med frakt synes jeg å ha lest at det ble 19600,-

Så det er ikke mye å spare på å bestille utenlands.

Neste gang jeg tilfeldigvis har 20000,- liggende å slenge, så blir det investering i en slik ;D

Jalle skrev:
Finnes det en vaksine mot dette?
Ja. Dårlig råd. Omregnet fra Euro til norske kr. (17300 vel det for 50 liter, + moms og toll) så er det bare ønske tenking for meg. Hvor mye vil det koste i Norge?

Jeg betalte 19500kr med frakt fra Høylandet fra Petit. Fra Speidel selv kan man vel få det noen hundrelapper rimeligere. Fra Brouwland koster det nærmere 22000kr. Kjøleren som hører til koster ca 2000kr.
Dyrt som fy!!

Jalle skrev:
Hva er forskjellen på speidel og BrauEule? Med unntak av prisen. Hvilken er best?

Braueule er et ganske annet konsept tror jeg. Det kan meske med damp og har varmeelementet på utsiden. Det er også ikke så kompakt og det finnes dessverre bare i 20L bryggeri. Det er også dyrere enn Speidel. Speidel sitt 20L bryggeri koster  "bare" 13900kr tror jeg. BrauEule koster nesten 21900. Vet ikke hvem som er best, sikkert ganske kapable begge to.

Tilbake
Topp