Mitt første maltbrygg (Speidel Braumeister)

janh

Norbrygg-medlem
Jeg har medlemsskap i Norbrygg fra -99. Bor i Skien. Rett før jul satt jeg mine 2 første kit. Ikke så vellykket. Jeg har satt 4 ekstraktbrygg. De 2 første hadde høy FG. De to siste ble bedre. Men ikke helt fornøyd. Så da var det bare å ta ett skritt videre-maltbrygging. Selv om jeg ikke rir den dagen jeg saler er jeg rask i avtrekket når jeg først rir. Jeg fikk meg maltmølle fra USA (Crankandstein 2D og Base an Hopper). Har ordnet meg CO2 anlegg med 2 Corneliusfat (Brannteknikk Grenland tar 1400,- for en nyoverhalt 6kg CO2-flaske. Handler lokalt pga fylling). Rosinen i pølsa: Speidel's Braumeister 20l. Jada, jeg vet. Kunne ha mekka noe mye billigere selv. Jeg er pendler-5 dagers jobb borte og 4 dager fri. Er økologisk sauebonde også, så jeg må ha et enkelt oppsett. Derfor Braumeister fra Petit.(Dette minner meg mistenkelig mye om mitt fluefiske/laks og fluebinding: Mye utstyr, astronomisk kg pris og fluene er nok ikke billige-men jeg får dem slik jeg vil ha dem) .
Gjorde mitt første brygg i går: En tysk pilstype. Dette er vel ikke det vanligste å begynne med, spesielt for en som ikke drikker mye lyst øl. Men WAF er ivolvert (Wife acceptance Factor). Fruen drikker bare pilstype og er kresen. Blir ølet godtatt av henne har jeg gjort et bra brygg.
Skryt til dette forum. Meget bra innhold, stort kunnskapsnivå og raske svar.
Så brygget. Brygget Ti 26/2. Jeg har muligens stilt mølla litt fint. Drevet av en Biltema-drill til 119,-. Men har ikke peiling. Men pumpa stoppet pga partikler.
Første brygg med avansert redskap. Mye kløning. Feiltrykking på Braumasteren. Klarte å avbryte prossessen etter 5 min på 63 grader, måtte starte på nytt i manuell. Men det funket greit.
23 liter vann.
4,8 kg lagermalt T Fawcett.
0,2 kg Caramalt. Ditto
2278 Czech Pils i 2,5l gjærstarter. Lufter med pumpe og stein fra Petit.
25g Hallertau pellets 60min 9,7% alfa.
20g Ditto i 15 min.
20g Crystal i 1 min 3,2 % alfa.
Ved 38 grader hadde jeg malten i
5 min  55grader
30 min 63 grader. Det var her jeg hadde fingerproblem. Startet på nytt. Temp var oppe i 68 grader på slutten
20min  72 grader
10 min 78 grader.  Hvorfor dette oppsettet? Det var det programmet som sto inne. OK utbytte? Humle ble valg av det lille utvalg jeg hadde.

Dette skulle gi en OG på 1048. Måtte fylle vann til 22 l for å få 1048. Planlagt FG 1012.
Farge beregnet 7,3 EBC
Alkohol 4,7
Bitterhet 42 EBC. Alt iflg BeerTools

Har laget en kjøler av 10m 8mm kobberrør(bremserør) fra Biltema. Bra kapasitet. Slo av vann på 24 grader. Men temp sank til 16 grader før tapping i gjæringskar inneholdende 2,5 l gjærstarter. Luftet en ½ time.
Onsdag 27/2 Plupper i gjærlåsen. En smule varmt i kjelleren- ca 14 grader.

Tar gjerne i mot kommentarer. Men husk jeg er en halvfet 52-åring med brukbar råd og dårlig tid. Derfor Braumeisteren. Dyr og fin. Liker min nye hobby. Høy gadget-faktor. Lett å få venner når ølet skal drikkes opp.
Må sende en varm takk til jobbkollega og Bryggerimester Kjetil på Nøgne Ø. Lynkurs i brygging og ingredienser. Smak på Bitter,  Batch #241 brygget 18/2. Jeg har i alle fall sett på brygget.
Dette ble nesten en hel stil. Puh!
:beersmiley:

Må si du har stil over sakene dine  :skaal2:

Starter med gromanlegget Speidel, det er nok mange som ønsker å høre dine erfaringer hvordan det virker. Rett på corneliusfat og gode greier, ja jeg må bare gratulere med første brygget og alt det snasne utstyret du har skaffet deg  :clap:

13 grader er vel i varmeste laget for å få en frisk og lettdrikkelig pils, det beste er nok å krabbe under 10 grader. Husk gjæringen skaper også litt ekstra varme når det gjærer som værst, så du risikerer litt vel fruktig smak på dette brygget.

Du har brukt 8-9 år på å modne deg, og tiden har du brukt godt... BeertoolsPro og gode greier  :ilike:

Hvor mye tar NøgneØ av oss hjemmebryggere per 25 kg med Thomas Fauwcett malt?

De tok kr 15,- pr kilo i 25 kg sekk, hel. Det er mulig å få malt malten. Men da må du si fra på forhånd, mølla må nemlig ut pga størrelse og støv. 500,- for humle. De har ikke vært så aktive mot hjemmebryggere, men jeg er overbevist at alle henvendelser blir tatt godt vare på.
Jeg startet med noen store kjeler og fikk til og med tak i en varmtvannstank. Jeg hadde store planer. Men så kom produksjonstillegget fra Statens Landbrukstilsyn. Er det ikke en plikt for bønder å brygge? Må innrømme at regnskapsfører var litt negativ...Ja, det er i over kant og dyrt og jeg har dårlig samvittighet. Får trøste meg med litt øl. :skaal2:

Maltprisene fra Thomas Fauwcett er blitt grisedyre de siste årene, så 15 kroner per kg er en fin pris. NøgneØ er kjempehyggelige mot alle, og under juleøl-lanseringen så sa Kjetil Jitkuen at det bare var å kjøpe råvarer av dem.

NøgneØ deler på oppskriftene sine og har ingen hemmeligheter, det samme tror jeg ikke man kan si om OMB  ;D

Bra pris for denne malten ja, det får du være glad over :).

Finkverning av malt kan fort føre til forstoppelser av noen art (i brygget vel å merke  ;D ). Prøv litt grovere neste gang. Kornet skal bare såvidt være knekt i to/tre.

Jeg vet ikke om WAF ivaretaes med dette ølet. En IBU på 42 er litt i øverste laget for 'vanlige pilsdrikkere'. En gjennomsnittlig pils i Norge ligger vel mellom 20-30 IBU, tipper jeg. Bitterheten avtar etter lengre lagring.

Og oppskriftene til Nøgne Ø ute i det fri? Det visste jeg ikke :). Vet at OMB har en annen policy her, aner egentlig ikke hvorfor  ???

Eduard skrev:
Og oppskriftene til Nøgne Ø ute i det fri? Det visste jeg ikke :). Vet at OMB har en annen policy her, aner egentlig ikke hvorfor  ???

Kjetil sa at han ikke har noen hemmeligheter, så det er bare å spørre. Har sett andre som har fått oppskrifter av NøgneØ, men du må nok spørre dem. Ser ikke ut som om det hemmer salget nevneverdig, de skal utvide kapasiteten med 50prosent eller 3 nye unitanker på 4500 liter hver.

Jeg satte også mitt første malt øl i gjæringsbøtta i dag....  :laugh:

Jeg har tidligere satt ett øl-sett. Da fulgte jeg instruksen på boksen så det ble heller noe tvilsomt resultat (dvs. ikke drikkendes... :cheeky:).
Derfor begynte jeg å lese nettet hvordan det egentlig skal gjøres, fant Norbrygg sine sider og ble bitt av basillen.

Jeg har satt en Lager (eller kanskje export) tror jeg.
4500 Pilsnermalt
250 g carapils
250g crystal malt. 
40g Hallertau (7.3%) i 60 minutter
40g Saaz (3.2%) i 2-3 minutter
Wyeast 2007 i 2 liter starter.

Målte OG til 40 - fikk litt  panikk - jeg trodde dette skule ende på OG 45-50. Det var litt i minste laget, derfor hadde i 500g lys DME. Da målte jeg OG til 50.
Etter koking og vørterkjøling endte OG ca 60  :eek:. Jeg har nok undervurdert effekten av temperatur når jeg tok disse målingene. Får håpe det gjærer ut skikkelig, vi får se. Jeg lar det stå varmt til det begynner å ploppe, så setter jeg det i mat-kjelleren (ca 11 grader).

Oppsettet er av den billige sorten - så jeg trenger ikke å tenke så mye på WAF ;D Men jeg skjønner nå hvorfor man snakker om "Brew day" - det tok en hel dag - mange tunge løft og mye vasking.
Utstyret er Corona maltmølle m/reklameblad + dorullkerne, kjøleboks til mesking og 36L gryte fra PETIT til å varme vann/koke vørter. Bruker krabbekoker på gass til å koke vørter, samt hjemmelagt vørtekjøler av 12mm kobberrør fra Biltema. Her er noen bilder av bryggeriet:

Hei Viktil'n, og velkommen til forumet!  :biersmile:

Det ser ut som bra saker! 1.060 er riktignok litt mye til en pils, men øl blir det! Temperaturen har mye å si for OG-målinger, derfor er det viktig å la vørteren kjøle ned til romtemperatur før du måler, eller bruke en omregningstabell/-kalkulator. Uten DME'en hadde du sikkert havnet litt over 1.050, godt nok til en litt sterk pils.

Smart løsning til kvernen forresten. Jeg har ofte slitt med mye maltkorn og støv som går dit det ikke skal, samt for små beholdere like under kvernen. 
:idea:

Ølbrygging fremmer de kreative evnene. Det ser man på dette forum og det merker jeg selv. Sitter( eller ligger) og tenker ut løsninger på anlegget eller brygg(selv med min begrensede erfaring). Nå i startfasen har jeg lyst til å sette et brygg hver friperiode jeg er hjemme. Fruen lurer på hva jeg skal med alt ølet, det gjør forsåvidt jeg også. Men det trenger lagring og sommeren er lang så det løser seg vel. Får be hjem nabolaget i verste fall.
Traff på Kjetil Jikiun på veg til Kristiansand og han skrev ned tre oppskrifter til meg, Mørk Bitter, Weiss og Porter.
Jeg har laget en gjærstarter av Wyeast 1028 London (VinOgBar kr 69,-). Knekte den da jeg kjørte fra Lillestrøm og den begynte å bli stor før Skien.
          Kjetil's MØRK BITTER:  5,0%  OG 1055  30IBU
90% Maris Otter                          2g humle pr l  5min
10% Crystal Malt                          3g humle pr l knockout
Engelsk alegjær 20  °C
Mesking 67  °C

Omregnet meg BeerTools til mitt oppsett: Sluttvolum 20l (+ starter som ikke er medregnet).
4800g Maris Otter
550g  Crystal            skal gi OG 1055 og beregnet FG 1014.
55g East Kent Golding 4,2% i 60min
75g East Kent Golding 4,2% knockout      skal gi 30,45 IBU.    Farge  27,8 EBC

Er det riktig tolking av oppskrift? I steden for 1-stegsmesking på 67 °C er dette OK?
Innmesking
1. 25 min på 65 °C
2. 20 min på 70 °C
Avslutte på 78g °C.
Trenger råd og kommentarer Janh  :beersmiley:

Uten å ha regnet igjennom oppskriften din så vil jeg tro at du har gjort en bra konversjon. Jeg har ingen erfaring med å meske på 65 og 70 gr. men det går sikkert greit, selv om 65-steget kanskje gir en litt tørr øl (skjønt perioden holdes kort). Kikk gjerne i artiklene i medlemsseksjonen om mer tips om 2-stegsmesking, eller vær lat som mange av oss og kjør 1-stegs ;D.

Tror man må justere mesketempen etterhvert som man har brygget et par brygg.
I starten mesket jeg på 67C, men endte opp med en vørter som ikke gjæret så langt ned som jeg ønsket.
Så nå kjører jeg 1stegsmesking på 65C, å ender stort sett opp rundt target.

Det ble sent. Men det gikk som det skulle. Bare 18 liter med OG 1,055.
Bilde 1 Maltmølle. Ide stjålet på dette forum.
Bilde 2 Må bli kvitt ekstraktbrygget. Braumaisteren in action.
Bilde 3 Humlen er klar.
Bilde 4 Bruksanvisning og oppskrift.
Nå er det bare å vente.

Her er en analyse av vannkvaliteten:
pH                      :  7.8 - 7.9
Jern, Fe                : 15 - 30 µg/l
Kobber, Cu            : 10 - 50 µg/l
Sink, Zn                :  5 - 25 µg/l
Kalsium, Ca          : 10 - 16 mg/l
Org.Karbon, C-TOC:  2  -  3 mg/l

Er det noen som har forslag til vannjustering for diverse brygg? På forhånd takk.

Hvordan fungerer Speidelen din? Er det bare å slappe av så gjør den alt av seg selv?
Utrolig fett om du kan skrive noen ord om den på en av Speideltrådene her på forumet (finnes to tråder).  :ilike:

Det kommer. Jeg må ha litt erfaring først.
Kortversjon: Fyll vann. Slå på. Den kjører pumpa fri for luft. Varmer vann. Forteller at du må ha i malt. Så kjører den et fast program eller du kan styre det manuelt. Du kan øke/minke temp og/eller tid på meskeprogrammet. Maks 4 raster, kun 3 programmert fra fabrikk. Så ber den deg ta vekk malt. Siden koking i 80 minutter. Den viser hele tiden aktuell temp og ønsket temp og hvor lang tid det er igjen på meskesteget/koking. Viser også temp under kjøling.
Jeg har kun noen få ekstraktbrygg på samvittigheten, så jeg har ingen tidligere erfaring med maltbrygg. Webmaster tipset om " http://www.hobbybrauer.de/index.php ". Jeg har forstått at det er litt dårlig utbytte, ned i 62-65%, men ved noen grep kan man komme opp i mot 75%.
Mer utførlig rapport kommer, men det kan ta litt tid. Må brygge en del først.
:skaal2: 

Kult du la ut bilder av din Speidel! ;D

Kan hende du kan øke effektivitet på utstyret, men med disse små mengder malt det er snakk om kan man også bestemme seg for å endre litt på oppskriftene istedenfor. Det er spesielt bruk av litt mindre bitterhumle som er viktigst, i forhold til oppskrifter som ligger ute og går ut ifra høyere utbytte/effektivitet.

@ Janh

Nå har du sikkert brukt din Speidel Braumeister noen ganger siden du kjøpte det. Noe jeg lurte på: er bruk og rengjøring av utstyret såpass lettvint at det skal lite til for at du tar deg bryet med å brygge? Jeg mener altså, du slipper å planlegge hele veien og man trenger ikke gjøre så mye selv?

Jeg går å tenker på et innlegg om Braumeisteren. Men jeg må smake flere av bryggene først. Jeg har gjort unna 6 brygg, siste IPA'en satt til gjæring på lørdag. Jeg har en bitter som er drikkeferdig og som jeg synes ble bra, 2x lager, den første skal jeg tappe på fat når jeg kommer hjem. Brukte muligens litt mye kalk i Weissen, men den har en god smak. Porteren ble merkelig, men det skyldes nok for stor mengde malt(6,5kg).
Jeg pendler, jobber turnus  med 5 dager borte og 4 hjemme. Jeg har satt et brygg hver friperiode. Jeg knuser ampullen når jeg kommer hjem. Når den er blåst opp lager jeg en starter, og etter ca 1 døgn brygger jeg. Fra jeg starter med maling av malt til jeg er ferdig med å vaske utstyr tar det ca 5-5 1/2 time. Jeg har overvåket prosessen nøye hittil, men nå lørdag måtte jeg hente datteren på jobb mens maskinen mesket. Middagen spiste vi mens den kokte opp, var nede og tilsatte humle og tok så desserten.
Nå har jeg ikke noe å sammenligne med, men jeg er veldig fornøyd med Braumeisteren. Når jeg kommer hjem fredag, er det lamming, så da går det i ett døgnet rundt.  Skal prøve å gi en litt mer utførlig rapport når ting roer seg på farmen.
Økologisk sauebonde Fjeld.
:ilike:

Jeg har tidligere beskrevet fremgangsmåten for "Speidel's Braumeister 20l".  En kan velge automatisk, programmere meskeprosessen og kokelengden før brygging, starte og bare følge instruksjonene. Man kan hele tiden stanse opp i prosessen og starte igjen. Hvis man ser at det er gjort en feil i programmering kan man hele tiden gå over i manuell modus. Da setter man en temperatur, Braumeisteren varmes opp til gitte temperatur. Når du mener tiden er inne, hev temp til neste nivå.

Del 2
Feil knapp. Henger sammen med det ovenfor.
Bildet: Speidelen sett ovenifra. Varmeelement langs kant i bunn. Styrestang/målestang i midten. Ca kl 1 fra senter er temperaturføleren. Kl 6 og kl 8 (for oss som ikke har digital-ur) er det 2 hull. Hullet kl 6 er inntaket til pumpa, hullet kl 8 er utløpet. Maltbeholder ligger ved siden med en gummipakning nederst. Maltbeholder settes i Braumeisteren, hullet kl 8 er på innsiden, hullet kl 6 er på utsiden av beholderen. Pumpa trekker væske fra utsiden og pumper det opp i beholderen, igjennom malten og det renner over på toppen.
Se neste bilde.
Maltbeholder satt i. Prøver meg med FWH. Humle på toppen av malten. Rørespak er den største penselen på Biltema. Uten bust. Nylonfilter legges opp på malten(humla), så den rustfrie sil øverst(det samme i bunn). Et tverrstag settes på senterpinne/rør og skrues på med en vingemutter. Dette for å holde rør på plass samt trykke det ned mot bunn så pumpetrykket går opp gjennom malten.
Braumeisteren er oppsatt med 80 min koketid(kan forandres). Tiden starter 3 minutter etter 95 °C er nådd. Under mesking ser man ønsket temperatur og aktuell temperatur. Den går av og til 1-2  °C over ønsket temperatur. Virker som det er litt forsinkelse. Får også tid igjen på denne rast. Får også "pump interruption" et par ganger under mesking. Pumpe tar en pause, men starter igjen.
Han piper igjen når 80 minutter kok er gått. Ved brygging i går gjorde jeg en "feil" så jeg endte ned at pumpe gikk under kjøling, med bra resultat. Jeg kjøpte 10m 8mm bremseledning i kopper på Biltema. Jeg tok tiden i går: Nede i 90 °C etter 30 sekunder, 80 °C etter 1 min, 70 °C etter 2 min, 30 °C ettter 16 minutter. Jeg avsluttet på ca 20 °C. Men når kjøler var fjernet og systemet falt til ro leste jeg 13 °C etter ca 25 minutter.
Jeg er meget fornøyd med innretningen. Jeg føler at jeg har god styring på prossessen. Det tar lite tid å hente fram og rydde på plass utstyret. Bruker jeg tørrgjær er det bare å hente utstyret, male malten og starte et brygg. Er nok i gang på godt under 1 time. Går alt på skinner er brygget i beholder og alt ryddet vekk etter 6 timer.
Jeg brukte Braumeisteren for første gang 7/2 og foreløpig siste gang 25/4-08. Det var det 7. brygg på under 3 mnd. 
Utbyttet er iflg BeerTools på mellom 70 og 80%. Bruk ikke mer enn ca 5 kg malt i beholderen. Jeg prøvde meg på en Porter og vanlig vannmengde og derav 6,5 kg malt. Det ble for tungt for pumpa. Jeg fikk ut 12l utbytte på 43%. Gjæring stoppet på 1025. Da grep jeg enzymposen. Endte etter en stund med FG på 1012. Det smaker STOUT og ser ut som stout. Så max 5-5,5 kg malt og reduser vannmengde. 
Jeg har 1. maltbrygget på fat. Jeg synes det var godt, men det er mer malt i smaken enn en norsk pils (T Fawcett lagermalt). Min ESB er helt nydelig, weisen god og frisk med tydelig banan. Porteren (som ble stout) er også drikkbar. Am. lager tegner godt, bayeren ble satt i går. Jeg har en IPA på sekundær og av den lille smak jeg tok blir det det beste hittil. Helt subjektivt. :skaal2:
Er den verdt pengene? Tja. Jeg synes det. Med kun 4 dager hjemme om gangen er den ypperlig for meg.
Men uten erfaring må jeg prøve meg fram. Har ikke peiling på mesketider og temp, men følger råd fra dette forum + "How to Brew". "Bryt 1020"-artikkelen bruker jeg som hjelp til å bestemme temp/tid. Tørt øl 25 min på 65 °C og 20 min på 70 °C. 5 deler vann, 1 del malt. Litt søtere 10 min på 65 °C og 25 min på 70 °C. 3 deler vann til 1 del malt.
Skulle det være spørsmål og eller kommentarer-SHOOT. Svarer på forum eller PM.
:skaal:

Tilbake
Topp