Jeg har medlemsskap i Norbrygg fra -99. Bor i Skien. Rett før jul satt jeg mine 2 første kit. Ikke så vellykket. Jeg har satt 4 ekstraktbrygg. De 2 første hadde høy FG. De to siste ble bedre. Men ikke helt fornøyd. Så da var det bare å ta ett skritt videre-maltbrygging. Selv om jeg ikke rir den dagen jeg saler er jeg rask i avtrekket når jeg først rir. Jeg fikk meg maltmølle fra USA (Crankandstein 2D og Base an Hopper). Har ordnet meg CO2 anlegg med 2 Corneliusfat (Brannteknikk Grenland tar 1400,- for en nyoverhalt 6kg CO2-flaske. Handler lokalt pga fylling). Rosinen i pølsa: Speidel's Braumeister 20l. Jada, jeg vet. Kunne ha mekka noe mye billigere selv. Jeg er pendler-5 dagers jobb borte og 4 dager fri. Er økologisk sauebonde også, så jeg må ha et enkelt oppsett. Derfor Braumeister fra Petit.(Dette minner meg mistenkelig mye om mitt fluefiske/laks og fluebinding: Mye utstyr, astronomisk kg pris og fluene er nok ikke billige-men jeg får dem slik jeg vil ha dem) .
Gjorde mitt første brygg i går: En tysk pilstype. Dette er vel ikke det vanligste å begynne med, spesielt for en som ikke drikker mye lyst øl. Men WAF er ivolvert (Wife acceptance Factor). Fruen drikker bare pilstype og er kresen. Blir ølet godtatt av henne har jeg gjort et bra brygg.
Skryt til dette forum. Meget bra innhold, stort kunnskapsnivå og raske svar.
Så brygget. Brygget Ti 26/2. Jeg har muligens stilt mølla litt fint. Drevet av en Biltema-drill til 119,-. Men har ikke peiling. Men pumpa stoppet pga partikler.
Første brygg med avansert redskap. Mye kløning. Feiltrykking på Braumasteren. Klarte å avbryte prossessen etter 5 min på 63 grader, måtte starte på nytt i manuell. Men det funket greit.
23 liter vann.
4,8 kg lagermalt T Fawcett.
0,2 kg Caramalt. Ditto
2278 Czech Pils i 2,5l gjærstarter. Lufter med pumpe og stein fra Petit.
25g Hallertau pellets 60min 9,7% alfa.
20g Ditto i 15 min.
20g Crystal i 1 min 3,2 % alfa.
Ved 38 grader hadde jeg malten i
5 min 55grader
30 min 63 grader. Det var her jeg hadde fingerproblem. Startet på nytt. Temp var oppe i 68 grader på slutten
20min 72 grader
10 min 78 grader. Hvorfor dette oppsettet? Det var det programmet som sto inne. OK utbytte? Humle ble valg av det lille utvalg jeg hadde.
Dette skulle gi en OG på 1048. Måtte fylle vann til 22 l for å få 1048. Planlagt FG 1012.
Farge beregnet 7,3 EBC
Alkohol 4,7
Bitterhet 42 EBC. Alt iflg BeerTools
Har laget en kjøler av 10m 8mm kobberrør(bremserør) fra Biltema. Bra kapasitet. Slo av vann på 24 grader. Men temp sank til 16 grader før tapping i gjæringskar inneholdende 2,5 l gjærstarter. Luftet en ½ time.
Onsdag 27/2 Plupper i gjærlåsen. En smule varmt i kjelleren- ca 14 grader.
Tar gjerne i mot kommentarer. Men husk jeg er en halvfet 52-åring med brukbar råd og dårlig tid. Derfor Braumeisteren. Dyr og fin. Liker min nye hobby. Høy gadget-faktor. Lett å få venner når ølet skal drikkes opp.
Må sende en varm takk til jobbkollega og Bryggerimester Kjetil på Nøgne Ø. Lynkurs i brygging og ingredienser. Smak på Bitter, Batch #241 brygget 18/2. Jeg har i alle fall sett på brygget.
Dette ble nesten en hel stil. Puh!
:beersmiley:
Gjorde mitt første brygg i går: En tysk pilstype. Dette er vel ikke det vanligste å begynne med, spesielt for en som ikke drikker mye lyst øl. Men WAF er ivolvert (Wife acceptance Factor). Fruen drikker bare pilstype og er kresen. Blir ølet godtatt av henne har jeg gjort et bra brygg.
Skryt til dette forum. Meget bra innhold, stort kunnskapsnivå og raske svar.
Så brygget. Brygget Ti 26/2. Jeg har muligens stilt mølla litt fint. Drevet av en Biltema-drill til 119,-. Men har ikke peiling. Men pumpa stoppet pga partikler.
Første brygg med avansert redskap. Mye kløning. Feiltrykking på Braumasteren. Klarte å avbryte prossessen etter 5 min på 63 grader, måtte starte på nytt i manuell. Men det funket greit.
23 liter vann.
4,8 kg lagermalt T Fawcett.
0,2 kg Caramalt. Ditto
2278 Czech Pils i 2,5l gjærstarter. Lufter med pumpe og stein fra Petit.
25g Hallertau pellets 60min 9,7% alfa.
20g Ditto i 15 min.
20g Crystal i 1 min 3,2 % alfa.
Ved 38 grader hadde jeg malten i
5 min 55grader
30 min 63 grader. Det var her jeg hadde fingerproblem. Startet på nytt. Temp var oppe i 68 grader på slutten
20min 72 grader
10 min 78 grader. Hvorfor dette oppsettet? Det var det programmet som sto inne. OK utbytte? Humle ble valg av det lille utvalg jeg hadde.
Dette skulle gi en OG på 1048. Måtte fylle vann til 22 l for å få 1048. Planlagt FG 1012.
Farge beregnet 7,3 EBC
Alkohol 4,7
Bitterhet 42 EBC. Alt iflg BeerTools
Har laget en kjøler av 10m 8mm kobberrør(bremserør) fra Biltema. Bra kapasitet. Slo av vann på 24 grader. Men temp sank til 16 grader før tapping i gjæringskar inneholdende 2,5 l gjærstarter. Luftet en ½ time.
Onsdag 27/2 Plupper i gjærlåsen. En smule varmt i kjelleren- ca 14 grader.
Tar gjerne i mot kommentarer. Men husk jeg er en halvfet 52-åring med brukbar råd og dårlig tid. Derfor Braumeisteren. Dyr og fin. Liker min nye hobby. Høy gadget-faktor. Lett å få venner når ølet skal drikkes opp.
Må sende en varm takk til jobbkollega og Bryggerimester Kjetil på Nøgne Ø. Lynkurs i brygging og ingredienser. Smak på Bitter, Batch #241 brygget 18/2. Jeg har i alle fall sett på brygget.
Dette ble nesten en hel stil. Puh!
:beersmiley: