Mitt første AG-brygg

DagD

Hallo bryggere.

Jeg har brygget en god del extraktbrygg det siste året, og bestemte meg for å prøve meg på et par AG-brygg nylig. I den forbindelse har jeg noen spm rundt prosessen.

Jeg brukte følgende oppskrift.

6 kg Maris Otter
600 g Wheat malt
100 g Chocolate Malt

Dette mesket jeg i en 26 liters kjele på 68 grader i en time, deretter skyllet jeg med ca 10 liter vann, målte ikke temperaturen på dette, men tipper det lå rundt 70-80 grader. Dette førte til at jeg satt igjen med 22-23 liter vørter. Etter koking, MYE humling og nedkjøling til rundt 30 grader målte jeg OG til 1062 på 20 liter ferdig vørter.

Jeg erkjenner at jeg har gjort en del ting på slump her, men mine spm er som følger:

Har jeg hatt et veldig dårlig utbytte her? Hva kan evt gjøres anderledes for bedre utbytte? (har regnet meg til utbytte på rundt 60% men vet ikke helt om jeg har tenkt riktig)
Hvor viktig er det at man har en spesiell temperatur på skyllevannet?
Er min 26-liters kjele for liten å kjøre såpass med malt i? Hvor mye er evt ok?
Evt andre tips?

Nå står det 20 liter og stormgjærer på badet, så regner med at det blir øl av det, men blir det godt mon tro?

Beklager mange spm, men innså etter bryggingen at jeg ikke har peiling på dette :bank2:

Hilsen novise som blir glad for alle betraktinger.

Andre får komme med kyndige svar; men lurer bare:  Du har ikke varmekabler i badegulvet?  Da ville jeg få flyttet gjæringsdunken så fort som *§%= til et svalere sted......

My two cents worth...

Forøvrig: gratulérer med det store og viktige steget innen brygging! :)

Tilbake
Topp