Mislykket øl fra ølsett

T

ThomasØ

Jeg har akkurat tatt første smaken av mitt aller første brygg, pale ale ølsett fra bryggselv. Det er ikke til å komme fra at resultatet ikke står helt til forventningene, men da kan man kanskje lære noe til neste gang, med litt hjelp utenfra =)

Det er litt vanskelig å beskrive usmaken på suppedassen. Det er en del bitterhet, og det skal det nok være, men utover det smaker ølet omtrent som maltekstrakt. Ettersmaken er ikke så verst, men det smaker ikke bra «på tunga» i det man tar en slurk. Det må da kunne være mulig å få et bedre resultat enn dette.

Har brygget i tråd med instruksjonene på bryggselvs nettside. Jeg husker at jeg fikk litt lite skum på vørteren når gjæren skulle røres inn. Når gjøringsbøtta var klar, lot jeg den stå den litt kaldere enn romtemperatur i ca. ett døgn. Deretter tok jeg den inn i romtemperatur, og da var det god gjæringsaktivitet i flere dager som så dabbet av litt etter litt. Etter 14 dager tappet jeg ølet over på plastflasker og la 3 sukkerbiter i hver 1,5 liters flaske for å få kullsyre i det. Etter det sto flaskene i romtemperatur i 14 dager, inntil jeg idag satte en flaske kaldt i noen timer før jeg prøvesmakte.

Den eneste feilkilden jeg kan se er at plastkorkene muligens ikke har vært helt tette, men dette kan ikke være hele forklaringen.

Takknemlig for alle tips.

Til tross for dårlig smak var det et solid kick å drikke sitt eget øl for første gang! 

den kan fortsatt bli bedre med litt lagring ;Dikke at det har noe med smaken å gjør men du har brukt litt lite sukker til karbonering.4g\l er vel omtrent halvparten av det du burde ha. RDWHAHB

larser skrev:
den kan fortsatt bli bedre med litt lagring ;Dikke at det har noe med smaken å gjør men du har brukt litt lite sukker til karbonering.4g\l er vel omtrent halvparten av det du burde ha. RDWHAHB

Her ser det ut til at jeg har gjort ei blemme ja. Nå har jeg veid sukkerbitene mine, og jeg har brukt om lag 1/3 del av den mengden som er anbefalt i "moderne hjemmebrygging" (som kom i posten i dag) :bank2:

Det kan være mye uhumskheter i sukkerbiter. Du bør lage en sukkerlake som kokes i 5 min for å være sikker på at sukkeret er reint.

Det desidert kjedeligste med hjemmebrygging er førstegangs vasking av flasker. Men det største kicket kommer når første (glass)flaske åpnes fra ny batch, og det gjør all innsamling, etikettfjerning, vasking og skylling av flasker verdt det!

Så dropp 1,5 liters plastflasker!

1.5 liters flasker er fint å bruke det.
brukte det hele tiden i starten, eneste cola flasker setter en kjip aroma. vanskelig å vaske ut cola aromaer.
men farris flasker er jo helt ok. vaskle flasker er jo kjedelig uansett hvordan man vrir og vender på det.

apropos bismaker i ølet; har noen opplevd/smakt øl med klorofenoler?
Har et par-tre batcher hvor jeg mistenker dette, men beskrivelsene på nettet er for vage til at jeg kan sette fingeren på dette er tilfellet..

biri skrev:
1.5 liters flasker er fint å bruke det.
brukte det hele tiden i starten, eneste cola flasker setter en kjip aroma. vanskelig å vaske ut cola aromaer.
men farris flasker er jo helt ok. vaskle flasker er jo kjedelig uansett hvordan man vrir og vender på det.

Flaskevask og flasking er absolutt den kjedeligste delen av hele bryggingen. Jeg har flere ganger lagt bryggingen på hylla nettopp pga flasking (og kjøling av vørter).
Når jeg startet opp nå i høst igjen så kjøpte jeg meg flaskestativ med flaskeskyller (og bryggesystem med vørterkjøler), det har gjort hele prosessens mer levelig :D Og har nå iløpet av de siste 4-5 mndene brygget mer enn jeg har gjort til sammen de fem første årene.

Brukte selv 1,5 farris flasker tidligere, men nå som jeg har fått kjøpt inn nok 0,5 flasker og tyske øl-kasser bruker jeg utlukkende dette. Ikke noe galt med plastflaskene, men de bør vel kun brukes til øl som ikke skal lagre alt for lenge.

Fossdal skrev:
Det kan være mye uhumskheter i sukkerbiter. Du bør lage en sukkerlake som kokes i 5 min for å være sikker på at sukkeret er reint.

Det blir sukkerlake neste gang ja. Ikke at jeg egentlig tror jeg har fått en infeksjon denne gangen (kjennetegnes ikke det av mye skum og sterk usmak?), men det virker litt mer hygenisk og praktisk. Vurderer også omstikkingskar. Jeg tror også jeg vil bruke glassflasker og metallkorker neste gang, det er litt koseligere, og når man har brygget 20 liter så er det en fordel at det har en viss holdbarhet. Blir ikke lenge til runde nr. 2 kjenner jeg  :)

Det er ikke selve ølsorten som er litt fremmed i smak for deg da? Hvis du ikke er kjent med sorten kan du jo kjøpe en pale ale fra polet og sammenligne med. Uansett blir den sikkert bedre etter litt modning, selv om det blir litt lite kullsyre i den :) Da jeg brygget min første batch for noen måneder siden (IPA), smakte den egentlig død hest i starten. Med litt modning ble den etterhvert brukbar. Dessuten, man må ikke la nybegynnerfeil holde en tilbake, man må bare la være å gjøre hver feil mer enn en gang :p (og i mitt tilfelle, ikke være redd for å stille dumme spørsmål her)

MortenB82 skrev:
Det er ikke selve ølsorten som er litt fremmed i smak for deg da? Hvis du ikke er kjent med sorten kan du jo kjøpe en pale ale fra polet og sammenligne med. Uansett blir den sikkert bedre etter litt modning, selv om det blir litt lite kullsyre i den :) Da jeg brygget min første batch for noen måneder siden (IPA), smakte den egentlig død hest i starten. Med litt modning ble den etterhvert brukbar. Dessuten, man må ikke la nybegynnerfeil holde en tilbake, man må bare la være å gjøre hver feil mer enn en gang :p (og i mitt tilfelle, ikke være redd for å stille dumme spørsmål her)

Jeg har drukket en del engelsk bitter, og amerikansk pale ale skal vel ikke være så veldig forskjellig, men dette jeg har kokt ihop minner ikke mye om bitter. Det har en stump flat maltsmak, og de første munnfullene kjennes nesten beske ut. Det er imidlertid fullt mulig å drikke. Det har blitt noe bedre nå som det har stått kaldt ei god stund og det har fått en del mer kullsyre, så jeg skal vel ikke være så misfornøyd kanskje. Skal uansett komme meg på polet og få tak i noen flasker med noe som klassifiseres som amerikansk pale ale i norbryggs oversikt, så ser jeg hvor langt unna fasiten ølet mitt er. Er definitivt bitt av bryggebasillen og klar for å rette opp alle feila fra i går.

Tilbake
Topp