Mesking

Har ett spørsmål angående mesking.

Har brygget ett par ganger og har da alltid varmet vannet til gitt temperatur og så tilsatt maltet.

Har nå en kompaktbrygger og lurer da om det er like greit å tilsette malten i kaldt vann og varme opp til mesketemp istedenfor å måtte drive å tilsette varmt og kaldt vann for å treffe riktig temp?

Har brygget ett par ganger og har da alltid varmet vannet til gitt temperatur og så tilsatt maltet.

Har nå en kompaktbrygger og lurer da om det er like greit å tilsette malten i kaldt vann og varme opp til mesketemp istedenfor å måtte drive å tilsette varmt og kaldt vann for å treffe riktig temp?

Da vil du stegmeske fra kald temperatur. Det skjer en del da..

Drit i å tilsett kaldt og varmt vann.. Varm opp vannet til 3-5 grader over mesketemperstur, tilsett maltet, rør rundt la stå. Hvis du bommer på tempen så gjør du ikke noe med det, men skriver ned hva du gjorde slik at du treffer neste gang.

Det trengs nye røring for å utjevne temperaturen. Rør litt, se at tempen er fin, rør litt til, se at den blir off igjen, gjenta. Du må røre ved temp-proben for å se utslag på selve termometeret, hva tempen er ti cm bortenfor må gudene vite.

Ikke tenk på det. Er du ca innenfor så er det greit.

Du sier det skjer en del under stegmesking fra kaldt, men hva skjer? Er litt med tanke på både enkelhet og tidsbesparelse jeg tenkte det var en ide.

Du sier det skjer en del under stegmesking fra kaldt, men hva skjer? Er litt med tanke på både enkelhet og tidsbesparelse jeg tenkte det var en ide.

Da vil jeg heller henvise til google enn å måtte forklare det selv. F.eks how to brew, gir deg en basic innføring.

Det enkleste er å varme opp vannet til den temperaturen det skal ha for at maltet skal senke temperaturen til den temperaturen du vil ha når du har det oppi. Bruk en kalkulator; f.eks. denne: https://www.brewblogger.net/index.php?page=tools&section=strike&action=calculate

Som @Miguel sier; det skjer en del på veien opp gjennom temperaturstegene, og det er ikke sikkert at du vil ha de effektene. Men om du går relativt kjapt oppover, har det ikke særlig merkbare effekter. Jeg ville latt være hvis du ønsker et øl med mye dekstriner/maltsødme.

Tilbake
Topp