Mesking ved forskjellige temperaturer

oysts

Jeg er komplett nybegynner og surfer nettet etter utstyr og den slags som skal kjøpes inn. Jeg har lyst å begynne med en sats Belgisk Wit som får kjøpt som ferdig "sett" hos bryggselv.no (http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition)

I oppskriften står det "Mesk: 51 C i 10 min, 67 C i 45 min., 78 C i 5 min.". Betyr det at mesken først skal ha 51 grader i 10 minutt, for så å øke temp til 67 før en helt til slutt øker til 78?
Hvordan justerer man temperaturen? Har planlagt å bruke en kjøleboks som meskekar og eneste måten jeg kan se for meg at temperaturen stiger på er å tilsette mer vann ved de forskjellige stegene. Stemmer dette?

Øystein

Du har forstått stegmesk riktig, og som du ser er dette vanskelig med kjøleboks som meskekar: enten må du tilsette store mengder varmt vann, eller så må du bruke dekoksjoner (ta ut en del av mesken og koke opp og deretter returnere -- populært i gamle dager). Men du kan også gi blaffen i hele stegmeskingen og gjøre hele greia på 66 eller 67 grader.

Riktig som Kjetil sier, men skyllevannet bør være 78 grader,
og ved å øke mesketemperaturen vil også utbyttet øke. Dette kan gjøres slik som nevnt, men kan sløyfes på bekostning av litt ekstra malt til man ellers er komfortabel med resten av prosessen. :)

Tusen takk for svar! Jeg vurderer å prøve Brew-in-bag i første batch og da er det forholdsvis enkelt å øke temperatur under meskingen da den foregår oppi kjelen og ikke i et eget meskekar. Vi får se hva tiden viser :)

Øystein

Jeg ville ikke brukt en elektrisk grilltenner til å øke temperaturen i et BIAB brygg - lett å svi hull på posen. Dersom du brygger på komfyren så er det mer enn nok effekt i ei vanlig plate til å øke temperaturen. Ikke stress med å øke temperaturen raskt - ta tiden til hjelp og rør i ofte.

Hos meg så gir utmesken (10 min på 77 grader) en økning i SG på ~ 0.03. (BIAB 90 min mesk ved 67 grader).

Muligens litt misvisende siden jeg nevnte BIAB i en tidligere post. Om jeg benytter BIAB så anser jeg det som unødvendig med et ekstra varmeelement. Jeg tenkte på å bruke elementet til å varme opp mesken i karet om jeg velger å gjøre det på den tradisjonelle metoden.

Men jeg seg poenget med at en slik varmekilde kan svi alt den kommer borti. Må i så fall være påpasselig med plastveggene i kjøleboksen :)

Øystein

Jeg bruker en grilltenner fra Jula på 800W når jeg øker temp til utmesk på 77 grader. Det svir IKKE malten. Det er klart den blir varm, men ikke så varm.
Bruker ikke kjøleboks, så den går jeg ikke god for.

Bruker du en egen kjele for å ha mesken i? For så å tappe den over i en annen kjele for koking?

Ok, jeg har dessverre ikke mer enn en kjele stor nok til jobben, så da må jeg bruke andre metoder :)

Takk for svar!

Øystein

Mitt aller første brygg er snart ferdig karbonert på flaske. Klarte ikke holde meg og satt en flaske til kjøling for prøvesmaking i dag tidlig. Kan rapportere om en velsmakende Wit!
Selv med litt dårlig kontroll på mesketemperatur ble det et brygg jeg er veldig fornøyd med. Denne skal uten tvil settes igjen for å bygge opp et lager til sommeren. Regner med at de 20 literene jeg har nå ryker ganske fort :)

Øystein

Tilbake
Topp