Jeg formulerte meg heller klønete. Det er innmesk på 40 grader og det såkalte "proteinsteget" på 52 grader som er unødvendig, selvfølgelig. Utmesksteget på 78 grader greier du deg også utmerket uten. Men sakkarifikasjonssteget må nesten være med
.
For å utdype det litt:
Innmesk på 40 grader ble brukt tidligere for å senke pH i mesken. Det er helt unødvendig, du kan justere pH med andre midler, om nødvendig. Og det kan være skadelig, fordi du risikerer oksidering av fettsyrer på dette temperatursteget pga. aktiviteten til enzymet lipoksygenase. Det er aktivt opp til 60 grader, hvilket er en god grunn til å meske inn over den temperaturen. Oksiderte fettsyrer bidrar til å gi ølet oksidert smak og aroma (som gammel papp, er den vanlige beskrivelsen).
Poenget med steget på 52 grader er å la de "proteolytiske" enzymene få jobbe med å bryte ned store proteinmolekyler til oppløsbare aminosyrer (FAN = fritt amino-nitrogen) som gjæren kan nyttiggjøre seg. I moderne malt har denne prosessen allerede skjedd under maltingen.
Vi snakker om grad av modifikasjon av malten under maltingen. Denne kommer til uttrykk gjennom forholdet mellom oppløsbart protein og det totale proteininnholdet i malten. I moderne malt ligger andelen over 40%, og gjerne så høyt som mellom 44% og 48%. Da er proteinsteget helt unødvendig.
Formålet med modifikasjonen under maltingen er ellers "egentlig" å gjøre stivelsen i kornet mer tilgjengelig for amylasen, slik at den kan omdannes til sukker. Dårlig modifisert malt gir dårligere utbytte, og bruker du slik malt - som er vanskelig å få tak i nå - er både et proteinsteg og dekoksjon nyttig/nødvendig for å få mer ut av malten.
Bruker du en høy andel - mer enn 20% - råfrukt (umaltet korn), er proteinsteget fremdeles nyttig. Råfrukten er jo ikke modifisert gjennom malting, og inneholder mye tunge proteiner. Men ellers er altså dette steget unødvendig, og det kan bidra til å gi tåke i ølet. Holder du steget lenge (mer enn en halvtime), skal det også kunne gå ut over ølets skumfasthet og fylde.
Brygging er forankret i tunge tradisjoner, og de gamle teknikkene, som var tilpasset malt med andre egenskaper enn det vi får kjøpt i dag, henger igjen i mange oppskrifter. Og så er det selvfølgelig stadig diskusjoner om hvorvidt det likevel er noe å hente på å bruke dem
.
Utmesksteget er også unødvendig, med mindre du har en veldig tjukk mesk. Jeg ville også brukt det hvis jeg kjørte et brygg uten skylling ("no sparge"), eller hvis vørteren vil bli bli stående en stund - f.eks. over natta - før jeg koker.
(Kilde for dette er først og fremst Palmers
How to Brew, siste utgave, s.242-252.)