mesking og skylling

Nå er jeg snart klar til å sette mitt første brygg, men ble litt usikker på dette med mesking og skylling.
Mener å ha lest at man bør meske med ca 2.5l vann pr kg malt.
Når man så har mesket ferdig skyller man med forventet vørter volum.

Jeg skal sette en Kinn Veskyst klone fra vestbrygg. Dette skal gi 22l
det er vel ca 7 kg malt, så 17-18 liter meskevann og 22 liter skyllevann. Blir det greit, eller er det noe som mangler i logikken min?

Endre

Nå kjenner ikke jeg oppsettet ditt eller hvilken metode for skylling du vil bruke, men du må regne med at maltet du bruker absorberer vann tilsvarende sin egen vekt etter mesking og skylling, og kanskje litt til. Med 7 kilo malt vil minst 7 liter vann "forsvinne" og du ender opp med over 30 liter før kok. Da blir det mye å koke ned hvis du beregner 22 liter ferdig øl. Du kan nok redusere mengden skyllevann et par liter uten at det gjør noe. 22 liter skyllevann er det jeg ofte bruker til 25 liter (kontinuerlig skylling), og det har vist seg å være mer enn nok når jeg har målt siste del av avtapningen med refraktometer.

Rimelig fersk selv, men har kommet frem et enkelt oppsett for utsyret vi bruker. (mesker i kjølebag)
2,5l pr kg for første steg, eventuelt tilfører noe vann med høy temperatur for utmesk.
Tapper av og måler volum vørter.
Regner ut hva vi mangler av vørter og vasker med den vannmengden.
For 25 liter vørter trenger vi 27,5l vørter for en times koking og 29l for 90 min kok.

2,5 liter vann pr kg malt er "helt normalt".  Og som Per Øyvind påpeker, vil ca 1 liter "forsvinne" med malten. Mao kan du regne med å få ut 1,5 av de 2,5 literen du mesket med.  Så skyller du helt til du har ønsket volum i kokekjelen + forventet avdamping.  Om du ikke vet hvor stor avdampingen er, så gå utfra 15%.  Er der for mye i gryta etter en time, så fortsetter du bare å koke til du er i mål.  Neste gang så vet du hvor mye avdamping du kan forvente....

Dette blir som sagt første brygg, så jeg vet ikke avdampingen ennå. Hadde vel tenkt batch sparge denne gang i allefall med to skyllinger. Gjør som dere foreslår og deler det jeg mangle etter første avrenning på to.

Et spørsmål om kokingen. Oppskriften sier 90 min, men om jeg har for mye vørter foreslår dere altså å koke videre. Hvordan blir det med humlen da? Da blir jo disse kokende for lenge.

Endre

Humlene vil få ut mer bitterstoffer jo lenger du koker dem, så kok heller til du anser det som nesten ferdig, hiv i 5 minuttershumla, kok videre i 5 minutter og hiv så i 0 minuttershumla når du skrur av varmen. Den opprinnelige bitterhumla vil du ikke merke forskjell på, så den hiver du uansett i med  en gang.

Men det var en 30 min humle også i denne. Går den som bitter eller aroma? Etter en times kok vil jeg vel gjerne klare å se/regne ut om jeg er ca på rett spor eller ikke og kan da evt utsette 30 min humlen også litt.

Endre

Oftest kokes humle maks 60 min, da har du allerede kokt i 30 min.
Da ser du jo omtrent hvor mye som forsvinner etter 90 ved å gange tapet med tre.
Er det for mye vørter da kan du jo koke litt til før første humle tilsettes.
Jeg bruker en meterstokk i plast og bruker gode gamle π x r2 x h. På den måten har du full kontroll over volumet :)

Settet jeg har kjøpe har 90. 30, 15, 0 og tørrhumle.
Satse på i hiver 90 humlen med en gang. Så ser jeg hvordan jeg ligger Ann etter en time og vurderer da om jeg må koke ekstra før jeg har i neste (30 min) humle.

Høres dette greit ut?

Tilbake
Topp