Mesketemperatur og -tid

Eivindrs

Norbrygg-medlem
Vi har rundt 60% (bryggehus-)effektivitet på bryggeriet vårt (mesker i 55-liters igloo). Vi mistenker at litt av det henger sammen med manifolden, som av en eller annen grunn endte opp med å ligge helt ute i kantene (ingen vet helt hvorfor det ble slik, for vi visste at det ikke skulle være slik, og vi har tenkt å fikse på det), men lurer også på om det kan ha noe med mesketid og -temperatur å gjøre. Vi vurderer derfor å prøve en litt annen tilnærming enn vi har gjort til nå, hvor vi følger en oppskrift, og dermed har en fast mesketemperatur (ofte 66 grader) og en fast mesketid (mellom 60 og 75 minutter). Istedenfor dette tenker vi å prøve noe sånt som å begynne på 67-68 grader og bare meske til den når 65-64. Tanken er at ettstegsmesking på 66 grader kanskje bare er et kompromiss mellom alfa- og beta-amylase (?), og at det er mulig bare la temperaturen gli fra den ene til den andre for å utnytte hvert enzym litt bedre. Slik det er nå, har vi uten unntak endt med 1.010 FG på samtlige brygg -- også når vi følger oppskrifter som indikerer at man skal ende på noe annet -- noe som kanskje indikerer at vi får litt lite av de ikke-gjærbare sukkertypene, som da i det minste i teorien skal produseres av alfa-amylase?

Uansett er spørsmålet om dette høres ut som en mulig løsning, eller om for eksempel beta-amylasen vil denatureres ved temperaturer opp over 66 grader?
 
Tror ikke tid og temperatur skulle være noe problem. Jeg hadde heller forsøkt å endre manifolden.
 
Bryggehuseffektiviteten, er det Brewhouse efficiency i Beersmith, eller har dere regnet den ut selv?
 
Årsaken til at 66 °C er et kompromiss, er at betaamylasen denatureres ved høyere temperaturer, mens alfaamylasen arbeider raskere. Når betaamylasen er denaturert, vil den ikke fungere selv om temperaturen faller ned til 64 °C igjen. På den annen side er det ikke sikkert termometeret viser riktig, og det skader uansett ikke å teste 68 °C. En annen ting dere kan prøve er litt tykkere mesk + utmesk med varmt vann for å komme opp i noen og 70 grader.

Men jeg har vel også mest tro på at manifolden har skylden.
 
Jeg har litt tro på lav mesketemperatur (sjekk termometer) og for kort mesketid.
Manifoilen, er det ikke bare å legge ett rør i midten på den, du kan stort sett med fordel la være å lodde isammen.
Jeg tillater meg det Gahr, siden jeg ikke har hatt de problemene med mine manifoiler, har aldri heller prøvd kort mesketid, bare hatt rart utstyr så det er en slutning jeg trekker.
 
Jeg ville også ha lagt et ekstra rør inn i midten. Jeg hadde et slikt tverrgående rør i mitt gamle system. Mesket ofte på 64-65 C, og hadde stort sett utbytte på over 80 %.
 
Gahr skrev:
Jeg ville også ha lagt et ekstra rør inn i midten. Jeg hadde et slikt tverrgående rør i mitt gamle system. Mesket ofte på 64-65 C, og hadde stort sett utbytte på over 80 %.

Men hvor lang mesketid ?
 
Eivindrs skrev:
Bjarte H skrev:
Bryggehuseffektiviteten, er det Brewhouse efficiency i Beersmith, eller har dere regnet den ut selv?
Brewhouse efficiency fra Beersmith ja.

Hvis dere ikke har endret det legger Beersmith tap i humle, trub osv. til i utregningen av Brewhouse efficiency, og det vil derfor ikke være det samme som meskeutbytte. Hvis dere setter alle tap utenom avkok til 0 får dere meskeeffektivitet. Når dere har en Brewhouse eff. på 60 er sikkert utbyttet 70+ :)
 
Bjarte H skrev:
Eivindrs skrev:
Bjarte H skrev:
Bryggehuseffektiviteten, er det Brewhouse efficiency i Beersmith, eller har dere regnet den ut selv?
Brewhouse efficiency fra Beersmith ja.

Hvis dere ikke har endret det legger Beersmith tap i humle, trub osv. til i utregningen av Brewhouse efficiency, og det vil derfor ikke være det samme som meskeutbytte. Hvis dere setter alle tap utenom avkok til 0 får dere meskeeffektivitet. Når dere har en Brewhouse eff. på 60 er sikkert utbyttet 70+ :)
Ja, meskeutbyttet blir høyere. Skal sjekke hva ligger på der, men nå må jeg passe på kokingen. Trodde det var brewhouse efficency med tap til humle alle "skryter" av..
 
Det ser ut som om vi ligger rundt 65% meskeeffektivitet på de foregående bryggene. Ikke noe å rope hurra for det heller, men da får neste delmål være 70% i stedet for 65%..
Skal prøve å få gjort noe med manifolden til neste gang.

På tirsdag brygget vi noe vi håper er i nærheten av God jul. Endte litt lavere enn planlagt (OG 1070),men det var egentlig helt greit. Meskeutbyttet fra "hovedølet" er beregnet til 63%.
Vi fikk 32 liter, SG før kok var 1062. Stoppet skylling for å ikke komme enda lavere. Målte det som var igjen i meskekaret, og det viste seg at det var over 1030. Vi skyllte derfor dette med 15 liter vann til og laget en egen øl på dette + en liten dæsj maltekstrakt (60-70 gram?). Kanskje det blir en mild eller noe slikt(?). ca 14 liter, OG 1036 Spørsmålet er da om den høye SGen på skyllevannet kan fortelle noe om hvorfor vi ikke får opp utbyttet?

Har skjønt at det må regnes noe lavere utbytte ved høyere OG.
 
Hvordan skyller dere og hvor lang tid bruker dere på avtappingen? Tipper at det er en del å hente her.
 
Vi batch-skyller to ganger. Beersmith foreslår stort sett rundt 6 liter på den første skyllingen og rundt 17 på den andre. Har i det siste forsøkt å få opp temperaturen til rundt 75, men har bommet litt med beregningene og har stort sett endt opp bare rett over 70. Tapping har nok vært i litt ulik hastighet, men ofte forholdsvis sakte, prøvde ordentlig sakte en gang uten at det så ut til å hjelpe nevneverdig.

Er det en idé å forsøke å heve temperaturen på mesken til rundt 75 før vi tapper ut første gang? Tror vi stort sett skal ha plass til det. Har 51L Igloo og bruker nå som regel 6.5-7 kg malt. Vi planlegger å øke batchstørrelsene litt etter hvert.
 
Ved parti/batch sparge, må du justere beersmith.
Det elementære er..... Like stor avrenning ved begge skyllinger.
For å si det enkelt. Beersmit fåreslår 6 liter, deretter 17 liter. Totalt 23 liter.
På to skyllinger er dette 11,5 liter pr skylling. Da øker du nok effektiviteten noen hakk.
Jeg mesker eksempelvis ved 67 grader, 7 kilo malt med 18,5 liter vann i 60 min.
Skyller deretter med 2x LIKE skyllinger på 11 liter ved skyllevann på 78 som gir en temp i mesken på 71-72 grader
Da ender jeg med parogtredveliter pluss i kokekjelen med en effektivitet på mesking 80-85.
Viktig å røre som f. Etter skyllevannet er tillsatt. Ved partiskylling har manifolden nada å si. Jeg har en stålstrømpe midt i iglooboksen. Og det fungerer supert.
 
Har du satt opp Beersmith med riktig "equipment profile"?

Beersmith er litt snodig når det gjelder beregning, og riktig oppsett er viktig.
Beersmith foreslår først 6 liter og deretter 17 liter.
Slik jeg forstår det har du aktivert like batcher med skylling i beersmith. Det beersmith sier er at du skal tilsette 6 liter ved første skylling, altså før du tømmer noen ting som helst. Tilsett 6 liter, vent og så tapp. Deretter tilsetter du 17 liter, venter og tapper igjen.
Beersmith sliter litt med å beregne riktig temp for mashout i det vanlige oppsettet.
Bruker du Infusion tool og legger inn verdiene du her har oppgitt får du følgende:
Target temp: 76
Infusion to add:6 liter (BS forslag til første tilsetning for lik batchsparge)
Starting water vol:17 liter (Korn *2,5)
Mash temp:68,5 (legg inn din temp)
Grain weight:6,5 kg

Infusion water temp blir 101,5, altså kokende vann.

Juster dette slik at det stemmer med kokende vann, altså tilsetter du 6 liter kokende vann får du litt under 76 grader.

Med 51 liters igloo har du også god nok plass til no sparge. Tapet ditt ligger nok muligens i trub og rester i gjæring ift brewhouse efficiency.

Kan du poste ditt oppsett på equipment?
 
Drain mash before sparge?
Så enkelt. Mash out på batch er totalt unødvendig og krever et voldsomt volum.
Det er bedre å øke tempen på skyllingene, så lenge du har nok effekt i kokekaret til å øke tempen der på første avtapping kjapt.
Jeg personlig ser ingen grunn til å tilsette vann til mash ved batching!
 
Vi bruker 51 l Igloo med kobbermanifold (langs kanten), og 50 l gryte fra Bryggselv.




Vi rører, men kan jo alltids røre litt ekstra. Vi har bare en kjele og ingen HTL, så vi tapper mesken over i et gjæringskar til vi har fått i alt skyllevannet. Kan dette være en av grunnene til at vi gjerne har hatt litt lavere FG enn planlagt (stort sett alltid endt på 1010)?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2011-12-18 kl. 12.17.22.png
    132,4 KB · Sett: 237
  • Skjermbilde 2011-12-18 kl. 12.18.45.png
    126,9 KB · Sett: 232
  • Skjermbilde 2011-12-18 kl. 12.26.35.png
    126,5 KB · Sett: 236
magne1972 skrev:
Jeg mesker eksempelvis ved 67 grader, 7 kilo malt med 18,5 liter vann i 60 min.
Skyller deretter med 2x LIKE skyllinger på 11 liter ved skyllevann på 78 som gir en temp i mesken på 71-72 grader
Da ender jeg med parogtredveliter pluss i kokekjelen med en effektivitet på mesking 80-85.
Viktig å røre som f. Etter skyllevannet er tillsatt. Ved partiskylling har manifolden nada å si. Jeg har en stålstrømpe midt i iglooboksen. Og det fungerer supert.

Jeg gjør akkurat som deg, men justerer vanntemperaturen slik at mesken alltid holder 76-78 °C. Dvs de første 11 literne er nær koketemp, og de site 11 i overkant av 80 °C.
Har jeg da for høy temperatur under skyllingen?

Så manifolden kommer først til sin rett ved kontinuerlig skylling? Jeg har bare studert avsnittet (tegningene) om utforming i How to brew, og trodde det var likt for parti og kontinuerlig skylling :) Har nå heldekkende rør-manifold men samme effektivitet som deg.
 
Hvilken temperatur du har på skyllingen er det flere meninger om/alternativer på.
Gjør det du trives med der, meskingen er mer kritisk, skyllingen er stort sett for å få trekt ut resterende søtstoffer.
Hvis jeg hadde gått opp lit i temp på skyllingene er det mulig efektiviteten hadde gått opp litt også..
Og utformingen av manifolden spiller ingen trille ved partiskylling nei. Jeg vet ikke hvor stor innvirkning den har ved kontinuerlig skylling, men der har den nok noe å si.
 
Tilbake
Topp