Jeg tenkte å meske ut for første gang i dag. Brygger i kjøleboks. Mesker på 68 c med ca 13 liter vann. Noen idé om hvor mange liter kokende vann jeg trenger for å heve temperaturen til 78 c?
Spørsmål! Begynner å undres om jeg har bommet på dette på hvert brygg.. Er det meningen hele mesken skal økes til 76 ved utmesk?
Jeg har bare brukt å varmet opp skyllevann til 76 og hellt dette jevnlig over maltsengen under utmesk, og temperatur i selve mesken har da stort sett holdt seg rundt 68 frem til ferdig arbeid.
Spørsmål! Begynner å undres om jeg har bommet på dette på hvert brygg.. Er det meningen hele mesken skal økes til 76 ved utmesk?
Jeg har bare brukt å varmet opp skyllevann til 76 og hellt dette jevnlig over maltsengen under utmesk, og temperatur i selve mesken har da stort sett holdt seg rundt 68 frem til ferdig arbeid.
Hvordan kom du frem til det?
Jeg bruker Beersmith men finner ikke helt ut av det så har frem til nå bare kokt opp en god del vann og fyllt på til jeg har truffet.
Hei!
Holder på å meske 3,35 kg malt i 8,5 liter vann på 65 °C. Skal meske ut på 78 °C. Er det noen som kan fortelle meg hvor mye kokende vann jeg trenger? Sånn ca.
Beersmith sier ca 6 liter om verdiene stemmer. Du får en liten forskjell på mengde vann etter hvor mye varme meskebøtta/kjelen eller hva du mesker i tar opp.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.