Jeg har oppgradert meskekaret og montert et bazookafilter. Kan jeg bare tappe vørter med full åpning på kranen uten å tenke på maltsenga? Må jeg resirkulere litt også?
Ta deg tid til å resirkulere dei første literane slik at du også får sett maltsenga. Deretter er det berre å ha full opning på krana.
Dei to gongane eg ikkje har gjort dette så har eg nesten fått stuck mash. Dette er lite triveleg.
Jeg har oppgradert meskekaret og montert et bazookafilter. Kan jeg bare tappe vørter med full åpning på kranen uten å tenke på maltsenga? Må jeg resirkulere litt også?
..vi mesker også i Kjølebokser med Bazookafilter, men har forstått (og gjort til nå) at dette steget i prosessen er best å bruke litt tid på?!
Ser vi ofte bruker opp mot halvannen time med tapping og skyllingen på en 30 liters batch.
Får en bedre utbytte ved å ta dette langsomt. eller er det bare å tappe ut med full åpning og skylle mesken sakte som gjelder?!
Bruker dere kontinuerlig skylling, eller batch? Hvis dere skyller kontinuerlig er det greit å bruke lang tid. Hvis dere batcher er det egentlig bare tut og kjør. Men resirkulerimgen bør dere ta litt rolig.
Bruker dere kontinuerlig skylling, eller batch? Hvis dere skyller kontinuerlig er det greit å bruke lang tid. Hvis dere batcher er det egentlig bare tut og kjør. Men resirkulerimgen bør dere ta litt rolig.
Eg batch-spargar. Anbefaler likevel å ta det litt med ro under resirkulering og dei første par tre literane under avtapp. Ikkje for at eg skal få betre utbytte (det drit eg i, om ein t.d. 5 - 10 % lågare utbyte utgjer det berre nokre få kroner i malt), men for at maltsenga skal få setje seg for slik å unngå stuck mash.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.