Mellomgjæring

Hei,

har i dag brygget første batch BIAB med en klone av Mikkeller Stateside IPA. Er ikke fornøyd med mengden ´grums´ som ble tappet sammen med ølet over på gjæringskannen. Vurderer å tappe det gjærede ølet i ny gjæringskanne etter 2 uker, her med kaffefilter i enden av slangen, for så å mellomgjære en uke før det til slutt tappes over på flasker. Har noen erfaringer med å mellomgjære en uke etter 2 uker på gjæringskar - og er kaffefilter en god måte å redusere grumset - eller holder det med en sil? Noe usikker på denne metoden, så håper noen har erfaringer å dele med tilsvarende tilfeller.

Hvordan har du tenkt til å bruke kaffefilter/sil uten å oksidere øllet? Ville heller satset på en coldcrash. Har sett flytende rester på et par flasker før som datt ned etter kald lagring

Jeg har brygget en IPA hvor ALT grumset fra kjelen ble med i gjæringskaret. Det var helt uproblematisk og ølet ble knall! Jeg kaldkræsja, som jeg alltid gjør.

Godt spørsmål om oksidering. Tenkte å føre kaffefilteret fra bunnen og opp med væsken i gjæringskar nummer 2. Det er kanskje ikke godt nok likevel - eller blir problematisk Mulig jeg lar det være og håper på det beste etter kjørling, eventuelt cold crasher. Noen gode løsninger på hvordan jeg kan unngå mye grums i gjæringskannen neste gang? Er det bare å vente på at grumset har lagt seg i kokekjelen før gjæring? Hva da med bakterier?

Prøv deg på whirlpooling!

Jeg vil uansett tro at mesteparten/så og si alt grumset har lagt seg nå, og ville ikke vært så veldig bekymret.
Ja, du hadde ganske sikkert fått er klarere øl om du gjorde alt etter kunstens regler, men forskjellen blir ikke så stor, og jeg tviler på at du merker noe på smaken.

Forøvrig flasket jeg en batch Kölsch i går. Der ble det brukt whirlpool, og jeg var ikke grådig når jeg overførte til gjæringskar. Etter ca endt gjæring fikk det en coldcrash som ble endel lengre enn planlagt (1 uke), og ølet var klarere ved tapping enn mye annet jeg har sett etter lagring. Fantastisk klart, håper bare det blir ordentlig karbonert :)

Noen gode løsninger på hvordan jeg kan unngå mye grums i gjæringskannen neste gang? Er det bare å vente på at grumset har lagt seg i kokekjelen før gjæring? Hva da med bakterier?
Etter endt kjøling - kjør whirlpool, og la stå i ro i 30-60 minutter. Vørteren din vil da normalt sett være rimelig klar, og du kan tappe ganske mye uten noe som helst grums. Hvis du vil "push the envelope" heller du all trub'en din i en egnet beholder (5-liters ErlenMeyer e.l.) og lar den stå og godgjøre seg, da kan du dekantere noen liter til - fortsatt uten "spor" av grums... men når det er sagt: litt grums er ikke noe problem, det bunnfeller normalt sett. Hva gjelder bakterier: hygiene er viktig uansett når du brygger, alt som kommer fra og med nedkjøling etter kok krever hygiene, og selv om whirlpool, hvile og dekantering av trub alle innebærer økt fare for infeksjon er det et spørsmål om å veie risiko opp mot utbytte. Er du strikt med hygienen er ikke dette noe problem, og du får som betaling for strevet - mer og klarere øl.

Etter endt kjøling - kjør whirlpool, og la stå i ro i 30-60 minutter. Vørteren din vil da normalt sett være rimelig klar, og du kan tappe ganske mye uten noe som helst grums.

Sjekket ut whirlpooling, og det ser genialt ut. Har bestilt en mashpaddle fra NorCal som jeg fester til drillen, ble imponert over en demo på youtube. Kjører du whirlpooling under eller etter kjølingen? Har det noe å si?

Spiralkjøleren står oppi når jeg kjøler, hvilket hindrer pool og ville forstyrret når jeg tok den ut igjen, så jeg kjøler først og WP etter. Merk at den hvilen etter WP er viktig for at grums skal bunnfelle og vørter klarne.

Bruk flokkuleringstablett de siste 15 min på kokingen (VIKTIG: Lite nok)
Rør kraftig i sirkel med kjølespiralen når du tar denne ut. Noe mer whirl pool trenger du ikke.
La stå 30-60 min med lokk på.

Under gjæring kan en tappe om etter 4-7 dager. (2 stegs gjæring)
Det meste av gjæren har da samlet seg på bunnen.
Tilpass gjerne med tørrhumling om det skal gjøres.
For meg ser det ut til at denne omtappingen også sette litt fart på resterende utgjæring.

Klaringsmiddel og cold crash når gjæringen er ferdig.

Benyttet også 3 pakker US-05 på en 21l batch. Har lest at US-05 har en god del milliarder mindre gjærceller enn annen gjær, men at dette er diskutabelt. Noen steder anbefales det 3 pakker gjær, mens andre igjen anbefaler 1,5. Dersom det viser seg å være for mye gjær i ølen, vil dette sette en besk gjærsmak på ølen? Noen som har erfaring med store mengder gjær og hvordan det påvirker gjæringen og ølet i etterkant?

Det skal vel generelt en del til for å overpitche gjær i hjemmebryggersammenheng, så jeg ville ikke bekymret meg så mye for det.

Tilbake
Topp