Mash out ved mesking i kjøleboks? Og lav OG?

Hei! Som overskriften sier, så lurer jeg på om det er noen smarte løsninger på hvordan få til en mash out ved mesking i kjøleboks. Eller om man rett og slett bare kan hoppe over dette steget?

Jeg har fått litt lav OG på alle bryggene mine og forsøker å utelukke ulike hypoteser.
Eksempel ved et brygg:
7 kg malt meskes med 22,5 l vann i kjøkeboksen på 66 grader i en time. Rører rundt et par ganger og resirkulerer mot slutten for å få en maltseng og klarere vørter.
Tømmer vørter over i kokekar.
Heller over ca 14,5 liter skyllevann (78 grader) i kjøkeboksen sammen med malten. Repeterer resirkulering. Lar det stå i ca 10 min.
Alt kokes i en time.
24 liter til gjæring.

På de tre siste bryggene har jeg hatt OG lavere med nesten 10 poeng. Lurer på hva som skal til for å få høyere OG som er lik oppskriften uten å måtte tilsette spraymalt og diverse. Noe går galt i prosessen, men vet ikke hva..

Tips??

2 av bryggene var ferdigsett (ølbrygging.no), det siste var kjøpt og kvernet på bryggeland.
De har jo gjort dette en del ganger, så skulle tro det ble riktig.

Nå har jeg ikke mesket i kjøleboks, men på Bryggselv har de forskjellige kverninstilling alt etter hva du brygger på. Selv benytter jeg 1,2 mm med Blichmann med falskbunn.

Du bør måle SG etter mesk (før kok). Da kan du regne ut meskeeffektiviteten din på bakgrunn av ekstraktinnholdet i malten. Jeg laget meg et enkelt lite Excel ark som regner ut dette. Kan laste opp om noen er interessert.

Ønsker du å dele det, så er det supert. Jeg tok en SG måling i det overnevnte eksempelet.
SG = 1040
OG = 1056
FG = ?
Ønsket OG var 1063

Kjøleboks og batch sparging skal gi meget høy effektivitet, gjerne over 90%. På batchspargingen kan du fint tilsette vann på 75 til 80c. For grov oppmaling eller målefeil?

Hvordan gjør du batchsparging?

Kverning og oppmåling har de proffe tatt seg av (ølbrygging.no og bryggeland). Men kan jo hende det hat skjedd noe feil likevel da.

Du gjør allerede batchsparging hvis du gjør slik du beskrev.
John Palmer forklarer veldig greit i denne videoen fra 9min og utover hvordan en batchsparge bør utføres.

Har et lignende oppsett, bortsett fra at jeg skyller kontinuerlig. For meg høres det merkelig ut at ting skal endre seg så kjapt. Ville ha testet både temperaturmåler og tetthetsmåler (refraktometer eller hydrometer) før jeg har gjort noe annet. Kan uansett anbefale å bruke et par never tørket risskall i mesken for å få klarere mesk og bedre "silefunksjon" av maltsenga. Selv fikk jeg bedre effektivitet etter at jeg begynte å meske litt tynnere, men ser at forskjellen fra ditt oppsett er såpass minimal at jeg ikke tror det er årsaken.

Edit: Kverning er jo en mulig feilkilde, som noen er inne på. Sjekk det ut for sikkerhets skyld.

For å oppnå en OG på 1063 med 7 kg malt behøver du en effektivitet på ca 67 %.

OGn du fikk, 1056, tilsvarer en effektivitet på ca 60 %. Hadde du brukt 900 gram mere malt, ville du fått den OG du var ute etter, 1063. (Jeg bruker BeerCalc til mine beregninger). Et råd, hvis du ellers er fornøyd med resultatet er altså å bruke mer malt, slikt at du får ønsket OG.

Da jeg brygget med kjøleboks var rådet 2,5 liter vann pr kg malt, og volum skyllevann = ønsket volum ferdig øl. Du har mer meskevann, og ditto mindre skyllevann, en dette.

Du skriver at du «tømmer vørter» ut av meskekaret. Jo saktere du gjør dette, jo høyere effektivitet får du. Jeg brukte ca 45 min på denne prosessen. Jeg hadde skyllevannet i kokekjelen, og brukte et gjæringskar til samle opp vørteren i. Når kjelen var tom, og ledig, ble vørteren overført til denne. Efffektivitet med denne metoden ble oftest 75 - 80 på øl på ca 5%, og ned mot 60 på veldig sterke øl.

Kjempe gode tips! Skal finne ut eksakt hvor mye malten er kvernet til neste brygg. Jeg skal forsøke å tømme så langsomt som mulig for å få bedre effektivitet, hadde jo vært gøy å fått mest mulig ut av malten. Hvis ikke øker jeg mengden malt med en kilo. Går det eventuelt an å kompensere med sukker istedet for den ekstra malten?

Kjempe gode tips! Skal finne ut eksakt hvor mye malten er kvernet til neste brygg. Jeg skal forsøke å tømme så langsomt som mulig for å få bedre effektivitet, hadde jo vært gøy å fått mest mulig ut av malten. Hvis ikke øker jeg mengden malt med en kilo. Går det eventuelt an å kompensere med sukker istedet for den ekstra malten?
Det går an, men er vel ikke å anbefale. Du får riktignok noe høyere OG, men du vil samtidig tilføre enkle sukkerarter som gjæra spiser opp relativt lett - og dermed vil du også få lavere FG. Altså sterkere, men tynnere øl. Må du tilføre noe, anbefaler jeg heller spraymalt, slik at du får med noe smak samtidig som du får regulert OG. Alt i alt er det mye rimeligere å gå for ekstra malt, og så kan en ha litt spraymalt i bakhånd for sikkerhets skyld.

Tilbake
Topp