Vurderer det samme. Er litt usikker på hvilken type jeg bør investere i.
2 eller 3 rullers mølle?
Og er de billige Kina møllene brukbare, eller bør man gå for en Monstermølle el.l med en gang?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Teorien er at du får en skånsommere knusing med tre ruller, altså at du får helere skall, og det igjen betyr ar du ikke r så utsatt for å få trukket ut tanniner av skallene, og at du blir litt mindre utsatt for å få en tett mesk, altså en mesk du ikke får tappet ut (uten å måtte røre den opp igjen).
Hvor stor forskjellen blir, aner jeg ikke. Kan bare si at jeg har ei tre rullers MM-mølle, og er veldig fornøyd. Men det ville jeg kanskje vært med ei to-rullers mølle , også.
Knia-møllene aner jeg ingenting om.
Har selv denne og er den eneste mølla på markedet med drift på begge ruller.
Er drift på begge ruller noe særlig poeng? Mer skånsomt overfor skallene, kanskje? Men jeg kan tenke meg at riller er bedre enn tennene på vanlige valser.
Mølla di er vel i klasse med den Bryggselv har: https://oslo.bryggselv.no/monster-b...monster-mill-mm2-sl-helical-med-base-og-trakt ? Så hvordan kommer den ut prismessig, med frakt og alt? Den burde vel bli en del billigere.
Men nå snakker vi om produkter på øverste hylle. Jeg tror jo at en kan leve lykkelig med noe litt enklere.
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?Drift på begge valsene gjør at den kan brukes selv om valsene blir slitt. Jeg har slitt ut en Barley Crusher, som kun har drift på en valse. Etter hvert begynte den bare å spinne, uten å få tak på kornet. Jeg måtte stille grovere for å kunne bruke den, og brukte O-ring på en valse, for å få drift på begge. Det fungerte så lenge O-ringen holdt, men nå har jeg også gått til anskaffelse av MillMaster og er særdeles fornøyd. Utformingen av valsene og drift på begge, gjør den nærmest uslitelig til mitt bruk![]()
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?
Planlegg å gå til innkjøp av kvern i lag med eit par andre som held på med samme hobbyen, då vil det gjerne være interessant å vite kor mange brygg ein kan vente ei slik å vare..
Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
Fikset.Hver gang jeg ser denne trådtittelen kommer jeg på at jeg en gang fikk gratis overnatting hos onkel blå for å ha malt en mølle.![]()
Utslitte valser.. Kor mange og kor lenge snakka vi då..? 50-100 valsingar eller meir?
Planlegg å gå til innkjøp av kvern i lag med eit par andre som held på med samme hobbyen, då vil det gjerne være interessant å vite kor mange brygg ein kan vente ei slik å vare..
Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
Hvordan får du mølla til å gå Finn? Ikke via drill der du må klemme inn avtrekkeren slik som jeg må?
Jeg må lage meg en ordning slik at den kan male uten at jeg må holde. Jeg varierer også mye i hastighet når jeg holder på med å klemme inn avtrekkeren med hånden...Jo, men ikke noe problem der. Mølla står fast.
Jeg må lage meg en ordning slik at den kan male uten at jeg må holde. Jeg varierer også mye i hastighet når jeg holder på med å klemme inn avtrekkeren med hånden...