Lys ale!

Roar A

Norbrygg-medlem
Heisann!
Jeg har fått 6.5 kg maltblanding til lys ale fra en leverandør som selger bryggeutstyr. jeg har fått med 100g East Kent Goldigs humle, med alfa på 5,5 alfa og tørrgjær safale s-04 og enpakke med irish moss. Noen som kan hjelpe meg med mesketid og temp, samt vannmengde, skylle temp og vann mengde? Koketid og når denne humlen skal tilsettes. Må jeg ha mere humle(bitter humle, smaks humle)
Jeg er litt rådvill men vil så gjerne i gang!
Noen som kan hjelpe en fersking! :help: :help:

Tja - det var jo litt begrenset me dopplysninger, men men.... Høres ut som om du brygger ca 25 liter, og med EKG humle, malt til lys ale og S04 - så blir det vel en engelsk pale ale/bitter? 

Mesk med 2,5 liter vann pr kilo, 66 grader i en time.  Da trenger du 16 liter meskevann på 75 grader.  Varm opp mesketanken med en liter eller to med kokende vann først.  Skyll med 78 grader varmt vann til du har 30 liter i kjelen, og kok i en time.  Om du bruker partiskylling, og ikke kontinuerlig skylling så passer det vel sånn ca med 2*10 liter.  Da har du brukt i alt 36 liter vann, opg 6,5 blir igjen i mesken = 29,5 liter (dvs 30 på godt nord-norsk)

50 gram av humlen koker med i en time.  Irish moss tilsettes etter 50 minutter.  Resten av humlen etter 55 minutter.  Rehydrer gjæren i et par deciliter sterilt vann med ca 18 grader (romtemperatur) Kjøl vørter ned til 18 grader, og ha i gjæren. Dette vil gi deg en øl på 5,5 - 6,0 %, og en markant men ikke overdreven bitterhet.

Kort og kjapt - men definitivt innenfor rimelig bryggepraksis.  Lykke til!

Takk Trygve! Dette var AKKURAT det jeg trengte! Da knaller jeg i gang og prøver  ;D :skitbra: :skitbra:

Tilbake
Topp