Lukt under gjæring

Hei,
Har prøvd meg på mitt første "brygg", en Coopers Canadian Blonde. etter litt over 2 døgn så hørte jeg ikke noe i gjærlåsen, så tilsatte litt ekstra gjær, når lukket kom på da så pluppa det fælt i et døgn så var mest sannsynligvis kun lukket som ikke hadde sitti helt 100% på.

Nå etter 4 døgn så tenkte jeg bare å sjekke SG og tok ut en liten prøve, da har graviditen gått fra 40 til 22 ca så noe skjer det nede i der ihvertfall..

Men spørsmålet mitt er egentlig, hvordan skal ølet lukte på det stadiet? Luktet nemelig litt syrlig, samt gjær selvfølgelig, fikk litt assisasjoner til hjemmemekka vin man har fått servert før den burde ha blitt servert.

Er det normalt at det kan lukte bittelitt syrlig etter kun 4 dager i dunken eller burde det luktet god øl + litt gjær istede?

Burde sikkert vært plassert i dumme spørsmål tråden denne her ..

Etter 4 dager kan det lukte så mangt, men det er sjelden det lukter godt øl... fruktig, syrlighet, promp og gjær...alle normale lukter på dette stadiet. Ta det helt rolig og la gjæren få jobbe i fred, så skal du se at magi er i emning :)

Jeg var litt skeptisk: Mitt første allgrain brygg, og første uka til gjæring luktet det ikke søtt som tidligere brygg, men syrlig. Nå er det gått 9 dager og nå begynner det å lukte øl i gjæringsskapet. Det er virkelig mye visdom i RDWHAHB. :)

Sist redigert:
Tilbake
Topp