Har hørt om flere som sier at dunken bør stå i en kjeller o.l for at det lukter så fælt. Men jeg forstår ikke hvordan noe som er lukket slik som en gjæringsdunk kan lukte? Tenkte å ha ølen til gjæring inne i leiligheten med god ventilasjon. Vil dette være noe problem?
Det siver jo ut av gjærlåsen da. Lager du en ale synes jeg ikke det er særlig problem. Noen belgiske stammer kan gi fra seg litt ufin lukt men det er ikke sånn at du går inn i et gasskammer når du går inn utgangsdøra di.
Syns det lukter ganske godt når vi gjærer IPA, spesielt når det tørrhumles mye
Belgisk gjær lukter fort litt uggent.. men da må jeg nesten stikke hodet neddi bøtta..
Det er særlig lagergjær som kan kaste svovellukt. Det lukter fis og ikke av det milde slaget. Dette skjer særlig ved ustabile temperaturer eller når det gjæres vireklig kaldt 6-8 grader. Overgjær lukter normalt lite og ikke vondt. Belgiske gjærstammer kan på sitt beste lukte frukt og blomster når det gjærer,
Jeg satte en lager for noen dager siden på et rom der jeg holder temperaturen på ca 10 grader og der luktet det ikke bra i begynnelsen samme lukt som det kommer opp av en sluk der vannlåsen har tørket ut.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.