Luftpumpe sett

Jeg mener å ha lest[sup][citation needed][/sup] at dette ikke gir noe bedre lufting enn å bare riste.
Det er vel derimot bedre for ryggen enn risting, og viss du er lat og rister for lite, så blir vel også luftingen bedre med dette systemet.

Jeg er litt skeptisk, for jeg forestiller meg at det er lett å gjøre noe feil, med f.eks. filteret, og få infeksjon.
O2-tank er både bedre og kulere, for de som har råd til sånt.

Jeg kjøpte den, men største problemet med akkurat denne luftesteinen er at den ligger og dupper på overflata når du setter i gang og ser ikke for meg at det er mye effekt da. Etter å ha bytta ut den med en i rustfritt stål får jeg et annet problem, det skummer over etter kort tid (ca 5 min). Har ikke helt løst dette ennå, er åpen for forslag.

Har et slikt, og steinen har problemer med å ligge på bunnen ja.
Løste dette med en rustfri mutter rundt slangen som søkke. Den dessinfiserer jeg sammen med slangen.
Fungerer ellers greit, og mye enklere enn risting. Skum får man uansett beluftingsmetode tror jeg.
Luftesteinen har begrenset levetid, den går etter hvert i oppløsning....
Men den fåes billig på vin&bar eller nærmeste dyreforetning.

Aleksander87 skrev:
Er dette noe som er verdt å bruke pengene på for å lufte vørter, eller er det bedre alternativer? Bør jeg heller gå for en O₂ tank?

http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1254

Eg har denne luftepumpa frå Vin og bar. Funkar fint den, men er litt usikker kor magne gangar ein bør bruke luftfilteret før skifting. Ver elles forsiktig når du tek luftesteinen av slangen då eg knakk min første gong. Har no kjøpt ny + ein i reserve.

RasKa skrev:
(...) Etter å ha bytta ut den med en i rustfritt stål får jeg et annet problem, det skummer over etter kort tid (ca 5 min). Har ikke helt løst dette ennå, er åpen for forslag.

Du kan løyse dette ved hjelp av produktet "Foam control" som du kan kjøpe frå morebeer.com. Dei sender ikkje til oss her i steinrøysa, men du kan då bruke Jetcarrier. Eg har ikkje gjort det, men mange har.

Jeg tester nå en malingsblander fra Biltema, ser ut til å fungere bra. Setter den på drillen og kjører til det nesten skummer over.

Har også planer om å prøve en jumbo kjøkkenvisp på drillen (hvis jeg finner en), eller rett & slett kjøre miksmasteren i bøtta. Klarer det å piske luft inn i kremfølten burde den klare å lufte vørter også, tenker jeg.

Fra før har jeg brukt luftestein i stein og stål, samt en dings med magisk sug (http://www.dealextreme.com/p/magic-decanter-essential-wine-decanter-wine-aerator-93036).

Vanskelig å vite om noe funker bedre enn noe annet, så grunnen til at jeg tester litt forskjellig er mest utålmodighet. Bedre med 2 minutter med drillen enn 30 minutter med slanger og styr.. (mine 2 cents)

Svært brukbar for oss uten magnetrører for å lage starter.

Uvurdelig hvis du lager starter med luftpumpe: tidsinnstilt strømforsyning. Jeg bruker en veldig basic med kvartersintervaller. På i et kvarter, av i to kvarter, osv. Tid nok aktiv for at starteren mettes med luft, og nok tid inaktiv for gjæren skal bruke den opp før den aktiveres igjen. Dette sparer litt strøm, støy, og motvirker overskumming. Foam control hjelper også.

Edit: når jeg nå går over medlemsartikkelen om oksygenopptak og gjærstarter, ser jeg at jeg har basert prosedyren min på feilaktige tall. Det er mulig at jeg trenger en mer nøyaktig timer. Then again, så holdt starterkulturen rundt 14 grader, så oksygenforbruket kan ha vært lavere per minutt grunnet temperatur enn i forsøket som er beskrevet i meldemsartikkelen (ekspertråd?).

Jeg har lyst å bevege meg over på sterkere brygg etterhvert (10% +) og da er det vel kanskje enda viktigere med skikkelig lufting. Er det godt nok å riste bøtten/kjøre sementblander/bruke luftpumpe? 

FrodeSy: Morebeer sender til Norge. Jeg fikk nettopp pakke derfra.

Jeg har kjøpt fra morebeer uten problem tidligere, var vel i april/mai en gang.

Og btw., foam control får man på bryggselv.no nå.

FrodeSy skrev:
Aleksander87 skrev:
FrodeSy: MoreBeer sender til Norge. Jeg fikk nettopp pakke derfra.

Hey! Flott! Det gjorde ikkje dei då eg prøvde på seinsommaren. Mange takk!

Kjøper fra Morebeer stadig vekk, og det er aldri noe problem. Sikker på du ikke tenker på noen andre (ev. Northern Brewer, hvor du må sende varene med f.eks. Jetcarrier)?

Gahr skrev:
FrodeSy skrev:
Aleksander87 skrev:
FrodeSy: MoreBeer sender til Norge. Jeg fikk nettopp pakke derfra.

Hey! Flott! Det gjorde ikkje dei då eg prøvde på seinsommaren. Mange takk!

Kjøper fra MoreBeer stadig vekk, og det er aldri noe problem. Sikker på du ikke tenker på noen andre (ev. Northern Brewer, hvor du må sende varene med f.eks. Jetcarrier)?

Nei, meiner det var MoreBeer og at eg fekk denne infoen då eg skulle bestille 1 flaske. Men heilt greitt at eg tek feil her  ;)

Jeg har bestilt meg en pumpe fra petit. Brukes pumper både før og etter at gjæren er satt i?

Tilbake
Topp