Vinnes Ølet
Norbrygg-medlem
Ja da er vi på bølgelengde. Stor batch det der?Ja med mitt utgangspunkt fra min vannkilde ser det slik ut Vis vedlegget 71582
Ok. Jeg har fått testet vannet mitt i springen som jeg bruker til Brygging. Lagt inn som min vannprofil så mulig det er litt forskjell på vann rundt om i Norges land alikevel?Hos meg blir det ganske annerledes med "auto". "Default" source, APA target profil. Default er nært nok vårt drikkevann som knapt inneholder noe som helst.
Vis vedlegget 71585
Det er det jo absolutt. Vi har bløtt vann fra fjellet her, kommunalt vassverk. Jeg fikk vannrapporten fra kommuna og de talla som stod der som jeg fant igjen i profilen på Brewfather var lik eller lavere, så da har jeg tenkt "godt nok".Ok. Jeg har fått testet vannet mitt i springen som jeg bruker til Brygging. Lagt inn som min vannprofil så mulig det er litt forskjell på vann rundt om i Norges land alikevel?
Ok. Ja nei vet ikke helt fasiten på Lucky Jack men tenkte og legge meg på 2,0 sulfat/klorid ratio. Tror det kan passe fint på denDet er det jo absolutt. Vi har bløtt vann fra fjellet her, kommunalt vassverk. Jeg fikk vannrapporten fra kommuna og de talla som stod der som jeg fant igjen i profilen på Brewfather var lik eller lavere, så da har jeg tenkt "godt nok".
Lucky Jack er en APA, så da legger jeg meg på APA stilen i Brewfather. Kan jo selvfølgelig være at Lervig har en annen target profil.Ok. Ja nei vet ikke helt fasiten på Lucky Jack men tenkte og legge meg på 2,0 sulfat/klorid ratio. Tror det kan passe fint på den
Ja skjønner. Jeg må bare prøve meg litt fremLucky Jack er en APA, så da legger jeg meg på APA stilen i Brewfather. Kan jo selvfølgelig være at Lervig har en annen target profil.
Jeg tror jeg kan skjønne erindringen av såpe i enkelte øl med veldig lite sødme, lett munnfølelse og tynn maltsmak, gjerne sammen med ubalansert bitterhet eller noe slikt. Da har jeg tenkt at det kan minne om å få såpe i munnen i dusjen. Har ikke fått det med LJAner ikke årsaken og jeg skjønner jeg er omtrent alene. Men har fått såpesmak hver gang jeg har smakt denne.
Kan få såpe av annet øl også, spesielt merker jeg det med f.eks. Idaho 7. Men det er nok en genetisk feil hos meg.
NamKoriander?
Ikke såpe der altså, så du er ikke "en av dem".
Har aldri klart å finne en annen forklaring enn at det må være x-antall faktorer jeg reagerer på. Jeg har klart å identifisere Idaho 7 til være en. Citra på varmside kan trigge såpe, men ikke alltid. Men Citra brukes i såpass mange øl hvor jeg ikke reagerer. Slik at jeg er veldig mye mer usikker på den.Ikke såpe der altså, så du er ikke "en av dem".
Du har klart å finne flere klare faktorer enn meg. Hos meg spenner det fra NEIPA til APA. Jeg tror humle sammensetning er den viktigste faktoren, men er åpen for at gjær og malt sammensetning påvirker også.Jeg tror jeg kan skjønne erindringen av såpe i enkelte øl med veldig lite sødme, lett munnfølelse og tynn maltsmak, gjerne sammen med ubalansert bitterhet eller noe slikt. Da har jeg tenkt at det kan minne om å få såpe i munnen i dusjen. Har ikke fått det med LJ![]()