Lucky Jack - Lervig

Jeg skal til å sette Lucky Jack.
På lappen jeg fikk med står det Mesk: Innmesk på 52 C, 67 C i 20 min, 72 C i 20 min, 78 C i 5 min..
Alternativt 66 C i 60 min, 78 C i 5 min.

Blir litt forvirret i forhold til dette med mesking.. Hva er innmesk? Trodde jeg burde varme vannet først til 69-70 grader, så vil tempen komme ned på 65 C etter at malten kommer i. Deretter ligger den å mesker i en time?

Øke temp til 78 grader kalles for utmesk..
Dette steget kan godt droppes om det blir vanskelig på bryggeutstyret ditt..

Ang mesketemp så skal det meske på 66 grader i en time. Det finnes kalkulatorer på nett og mobil, som regner ut hvilken temp vannet bør ha før maten tilsettes. Søk etter "strike temp" (Det kommer ann på mengde vann og malt, samt temperatur på malten)

Løver skrev:
Øke temp til 78 grader kalles for utmesk..
Dette steget kan godt droppes om det blir vanskelig på bryggeutstyret ditt..

Ang mesketemp så skal det meske på 66 grader i en time. Det finnes kalkulatorer på nett og mobil, som regner ut hvilken temp vannet bør ha før maten tilsettes. Søk etter "strike temp" (Det kommer ann på mengde vann og malt, samt temperatur på malten)

Takk for svar.. Brygget er i gang! Litt vanskelig å holde komfyren på 66 grader bland. Svinger litt mellom 65-66 grader.
Skal det røres under mesking? Det er jo stor forskjell i temp i kjelen...

Du kan godt røre litt under mesking ja. Mål temp forskjellige plasser i mesken. Er ikke stress om temp svinger litt.

Hva med ferskgjæren som for øyeblikket ligger i kjøleskapet, skal den "romtempereres" før den tas i den nedkjølte vørteren?

Er det "lov" å tilsette vann etter vørteren har kokt? Det damper jo bort en del vann, og en del forvinner med malten i meskeposen...

Alt er lov!
Spørsmålet er om det er lurt eller ikke. Og det kommer jo litt an på hva du foretrekker.

1: Mål OG
2: Ta det derfra.

Hvis OG er ift oppskrift men volum er lite: tilsett mer vann for svakere & mer øl. Hvis OG er for høy: tilsett vann til du treffer rett OG. Hvis OG er for lav: finn på noe annet. (sukker  og/eller spraymalt, ingenting)

Hei!

Jeg bruker å etterfylle vann under kokingen for å kompansere for avdamningen.. Blir fort etterfylling av 3-4 liter under en kok.

Kenneth

k.ped skrev:
Hei!

Jeg bruker å etterfylle vann under kokingen for å kompansere for avdamningen.. Blir fort etterfylling av 3-4 liter under en kok.

Kenneth

Starta med ca 23 liter vann, så er det nesten nede på halvparten...

Neste gang så beregner du vannmengden som trengs, og starter med større volum..
Det er sånt man lærer seg etterhvert

Løver skrev:
Neste gang så beregner du vannmengden som trengs, og starter med større volum..
Det er sånt man lærer seg etterhvert

Jepp.. Det er vel ingen vits i å fylle på vann nå som alt er klart, og gjæring skal starte...
Blir nok nytt brygg om svært kort tid!  :ilike:

Men om man går for det andre alternativet og mesker i flere trinn som oppskriften også sier, hva menes med innmesk 58grader?
Hvor lenge skal en da ligge på 58grader? Skal en bare varme opp til 58 og dumpe i malten og så umiddelbart begynne å øke temperaturen i mesken til en når neste trinn på 67grader? Eller skal en ligge på 58 en stund?

Tilbake
Topp