LØST! Vannkoker-element som streiker.

Jeg har gjort slik Oddvar Eduard hadde på sitt forrige bryggeri. Dvs at jeg har en plastbøtte fra FK-butikken som jeg har installert 2 vannkokerelement i.
Kan noen fortelle meg hvordan dette elementet fungerer, dvs er hvordan kan jeg skru av sikkerhetsfunksjonen i relét slik at den koker HELE tiden.

Jeg har kokt 4 brygg med denne til nå, både varmtvann til HLT og koking av vørter. Alle gangene har jeg kokt vørter i 90 min uten problem, men nå klikker det altså av og på litt omogmen.
Jeg sliter nokk noe nå med tanke på humlen som ligger oppi og bare trekker.

Det er en bimetallsikring/bryter på selve elementet. Det stikker sannsynligvis ut en liten plastnål som må holdes inne (eller ute) for å få strøm på elementet. Demonter hele styret så langt det går, og fjern alle slike plastnåler og bronsedeler som ligger inne i selve bakstykket. Da skal det være direkte kobling til polene på elementet.

Det er vel i hovedsak de to delene som jeg har merket på bildet det står i. Når kokeren løser ut på temp blir den hvite plastnålen trykket inn så du kan fjerne armen.

Men dette er det ikke jeg som har laget, tror det var Eduard, m.m. det er an annen Oddvar :)

Vedlegg

• element med termobryter.JPG
    element med termobryter.JPG
    116,1 KB · Sett: 205
Jepp jepp,, takk. Trodde jeg hadde fjernet alt av de små dupedittene, men fant en skrue som delte bakstykke på elementet. Der fant jeg en fjær og en liten plastbit. Disse fjernet jeg, og nå fungerer alt utmerket. Takk takk.

Tilbake
Topp