Litt hjelp til en Belgisk Dobbel

DagD

Heisann medbryggere.

Jeg har lyst til å prøve meg på en Belgisk Dobbel så snart som mulig, har smakt flere belgiere som jeg synes har vært meget gode, men har til nå holdt meg til å brygge IPA, APA, Stout og Wit. Har selvsagt funnet en del oppskrifter på nett, men det hadde vært kjekt med en oppskrift fra noen litt drevne her på forumet. Det er et kvalitetsstempel i min bok. Kunne tenkt meg noe med en litt rein maltprofil, og tydelig Belgisk gjærprofil.

Finnes det noen der ute som har noe å dele?

-Dag

Anbefaler denne boken: http://www.amazon.com/Belgian-Ale-Classic-Beer-Style/dp/0937381314
Ellers kan du prøve denne oppskriften som fikk bein å gå på:

Malt:

60% lager malt
8% vienna malt
8% caramel malt pils / carapils
8% abbey malt
3,6% acid malt
2,9% cara-rye
1,6% biscuit malt
1,2% carawheat
0,8% carafa type I

6% Candi syrup ( tilsettes dag 3)

mesk:

60 grader i 30 minutter
67 grader i 40 minutter

skyll:

78 grader

kok:

90 minutter

Humle:

Bitterhumle Sovereign 60 minutter / East Kent Goldings 60 minutter
Aromahumle East Kent Goldings 10 minutter

Her må du finne tallene på hvor mye du skal bruke utifra volumet ditt. 10 minutteren skal ikke ha mer enn 15 % av humlemengden totalt

Gjær:

wlp500 Trappist Ale

Gjæring:

3 dager på 18 grader
5 dager på 20 grader
7 dager på 22 grader

etter hva jeg har lest ville jeg ha prøvd færre malttyper og mer kandisirup. Og kanskje heller 63 grader i en time pluss utmesk/skylling for å sikre god utgjæring.

Takker for svar så langt, jeg er åpen for det meste siden jeg ikke har noen erfaring med belgiske øl utenom wit. Setter pris på konkrete forslag som Drechsler kom med, men er åpen for enklere maltsammensetninger også dersom det er noen som har forslag her også. Skal sjekke ut den boken.

Når jeg brygger dobbel, holder jeg meg til pils, münchener, spesial B (300 EBC) og caramunchener. Ikke spesielt enkel maltsammensetning det heller, men her kan nok munchenermalten enkelt droppes, men man vil tape karakter. I tillegg bruker jeg candy sirup. Det er to elementer som er viktig. For det første gir spesial B rosin og tørket fruktnoter som etter min mening er viktig i en dobbel, ikke for mye. Candy sirup er ikke det samme som brun sirup eller kandissukker. Candy sirup sikrer bedre utgjæring enn bare malt og den  gir en karakter av rom til ølet.

Gjæren er viktigst av alt. Jeg bruker wlp 500 som vist nok er fra chimay. Denne gjøren gir relativt mye banan hvis den får starte på 22-23 grader. Mye mindre om den starter på 18-20. Jeg skrur opp tempen etter to dager med aktiv gjæring og kan godt gå opp i 26-27 grader. Viktig er at man ikke går ned igjen da kan gjæren rett og slett stoppe. Dette kan også gi problemer under karboneringen. Jeg setter derfor til litt Nottingham for dette. Karbonerer med 8 g pr liter.

4 kg pilsner
1,5 kg munchner II
0,3 caramunich
0,350 spesial b
1 fl. candy sirup

Mesk 1 t. 63 15 min 72 ut 78

Humle mellomeuropeisk (selv bruker jeg styrean golding) 15-25 g aroma
IBU 22

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp