litt forvirret

hei alle der ute


har nå godt til innkjøp av 75l terassebrygger fra bratberg. håper det kommer innen 14 dager, tar nok en tur til voss for å besøke
maltbua som det skrives mye positivt om. har lest en del på forumet og har kjøpt boka moderene hjemmebrygging har ikke fått denne
enda. spørsmål hva mener dere når det snakkes om fly sparging og batch sparging? spørsmål 2 når det skal brygges en viss mengde øl
hvordan vet jeg hvor mye vann jeg skal ha til mesking,vasking av malt og etter vasking. kommer nok mer spørsmål etterhvert ønsker å sette meg godt inn i tema
før brygging.
 
Hei.

Kan prøve å besvare noe du spør om. Er selv forholdsvis ny i gamet, men har fått en del erfaring det siste året gjennom flere brygg.

Boka Moderne Hjemmebrygging vil gi deg utfyllende svar på alt du lurer på her, i tillegg til mye mere.

Fly sparging, på norsk kontinuelig skylling, og batch sparging (paritskylling) refererer til hvordan du vasker ut sukkeret fra kornet etter meskingen.

Ved koninuelig skylling vil du etter meskeslutt tilføre vann ved 78°C til toppen av mesketanken i samme hastighet som du tapper ut vørteren fra bunnen av mesketanken. Du holder nivået konstant, og vannet renner gjennom maltsenga og da vasker ut sukkeret som har blitt dannet under meskingen. Denne metoden gjør det lett å beregne hvor mye vann du trenger, da du skyller med like mange liter vann som antall liter vørter du ønsker å få ut. Denne metoden gir ofte et høyere utbytte av sukker enn partiskylling.

Partiskylling gjøres ved å tappe ut all vørteren etter mesking, for så å tilføre nytt vann til malten i mesketanken. Dette vannet skal også være 78°C. Du rører godt i mesken og lar det stå noen minutter før vørter nr. 2 tappes ut. Dette kan gjentaes en gang til for å få ut mere sukker fra mesken. Å beregne hvor mange liter dette gir er også ganske enkelt. Kornet tar opp ca. sin egen vekt med vann. Dersom du bruker 10 kg korn så trenger du totalt 10 liter mere vann enn du ønsker å få ut. (I forhold til kontinuelig skylling der det i dette eksemplet ville vært behov for ca. 25 liter mere vann, da du avslutter skyllingen der med samme vannivå i mesketanken som du begynte meskingen og vanligvis er forholdet mellom vann og korn 2,5 ganger mere vann enn korn). Vi bruker ofte denne metoden og 2 skyllinger. dette gir oss et utbytte på ca 78-80%, noe som ansees som bra.

Begge metodene er brukt, men koninuelig skylling krever at du kan kontrolere vann inn og ut samtidig. Kjenner ikke til det utstyret du har bestillt. Mulig det er beregnet for den ene eller andre metoden.

Mvh
Børge
 
takk for rask tilbake melding.


hvis jeg har forstått dette så hvis jeg skal brygge med 10 kg korn så må jeg ha 25 liter ved mesking,og etter på ved første skylling så
blir det ca 16 liter til skylling og til slutt tilsettes vann til ønsked OG på vørter.
 
Det finnes flere dataprogram som hjelper deg å beregne dette. Feks http://www.beertools.com/ og http://www.Beersmith.com/ .

Du legger inn antall liter vørter du ønsker, samt effektiviteten på bryggeriet ditt. Dette blir du kjent med etter hvert, men mellom 70-90% vil det normalt være. Så legger du inn hvilke korntyper du ønsker å benytte. Du justerer opp mengden korn til programmet gir deg ønsket OG.

Dersom du ønsker å få ut 50L vørter med en OG på 1050 s¨kan du feks bergne i programmet at du trenger totalt 10KG korn til dette. Ved partiskylling tilsetter du 25L vann varmet til ca 77°C til dine 10 kg korn (temperatur varierer litt, men det finnes kalkulatorer for å beregne den. Bla. i de fleste bryggerprogrammene). Etter mesking kan du tappe av ca. 15 liter vørter. Du mangler 35L som kan tilsettes i 1 eller 2 omganger. Dersom du velger 2 omganger så tilsettes først 17,5L til første skylling. Tapp ut og tilsett de siste 17,5L. Etter siste avtapping sitter du igjen med 50L vørter. Ved bare 1 skylling tilsetter du de manglende 35L vann og skyller med dette. Du kan også foreta en såkalt "mash out" ved å varme opp en viss del av det resterende vannet til 100°C for å heve temperaturen i meskekaret til ca 78°C. Dette gjøres etter meskeslutt og før noe er tappet av.

Du må også huske å ta med i beregningen tap i fordampning, slik at du setter feks 55L på kok for å få ut 50L. Du vasker derfor ut 5L ekstra som du beregner å tape i kokingen. OG før kok er derfor noe lavere enn etter kok, men dette er tall som du kan regne ut og erfaring med ditt oppsett vil hjelpe deg til å beregne dette ganske nøyaktig (du blir kjent med hvor mye væske som fordamper under koking).

Det kan være lurt å sjekke OG på vørteren etter den er godt blandet i kokeren for å sjekke om du ligger der du ønsker. Er det for høyt kan du tilsette mere vann, og er det for lavt kan du koke ut noe mere vann (lengre koketid).

Mvh
Børge
 
takk for info.

må få kommet meg inn på beertool og sjekket dette. blir å lese mer før utstyret kommer. suger alt av info til meg imens
 
Tilbake
Topp