Lett Brown Ale

Hei!

Har hvert på leting etter en lett og frisk brown ale, mer eller mindre en veldig simpel og ikke fult så kompleks øl.

Har dere noen oppskrifter som er kanskje kan hjelpe?

Tenkte kanskje på lage en oppskrift selv der det er en pilsner/lager base, og lage den litt mørkere. Men vil forsatt ha den mørke malt smaken av plumme og rosin.

Tusen takk :)

Høres ut som om du bør prøve min siste oppskrift på det jeg kaller en Session brown ale. Hvis du er ivrig på smak av plommer og rosin bør du kanskje justere opp mengden cara aroma og trekke ned litt på carafa.

87,7% pils
3,5% brown
3,5% Crystal 120 ebc
3,5% Cara aroma
1,75% carafa 3

0.86 g/l Perle @ 60min
0.86 g/l Perle @ 10min
Justeres til ca 30 IBU

4,3 g/l demerarasukker kokes i 10 min

Gjæres med Imperial Pub A09

Er Special B et alternativ til Caraaroma - om man ikke skulle ha det siste, mener jeg? Dark Crystal? Special X? Går ut fra at andre engelske gjærtyper funker greit, også. Jeg kunne tenke meg wlp013.

Så ikke dumt ut, det der - og det er jo på tide å tenke på høsten;).

Naglfare Nut Brown Ale
OG 1.054
FG 1.019
IBU 20
EBC 60.8
Fermentation temp 21˚c
Yeast WLP005

Malt %
Pale ale malt 70.8
Special W 14.3
Brown Malt 7.1
Caramunich II 7.1
Pale Chocolate 0.7

Mashing temp Time (min)
68 60
72 15

Er Special B et alternativ til Caraaroma - om man ikke skulle ha det siste, mener jeg? Dark Crystal? Special X? Går ut fra at andre engelske gjærtyper funker greit, også. Jeg kunne tenke meg wlp013.

Så ikke dumt ut, det der - og det er jo på tide å tenke på høsten;).
Ja man kan bruke special B istedenfor cara aroma. Cara aroma gir et distinkt preg av rosin. Special B er nok mer mot plomme. Dette er min første Brown ale uten special B. Den ble meget crisp og fin. Men jeg tror gjæren har mye å si. Brukte 1318-LA3 før, men den ekstremt høyflokkulente A09 lager fantastisk rent og fint øl hver gang. Bare husk å gi den en god varmerast på slutten. Gjerne opp til 23-24 grader.

Tilbake
Topp