Lest og forvirret ;)

Har lest den fantastiske artikkelen til Gahr og føler jeg vet hvordan jeg skal karbonerer på fat, MEN i en eller annen artikkel/diskusjon sto det noe om at ventilen skulle stå åpen når jeg karbonerer med co2. Stemmer dette? Sett en del videoer på youtube om kegging og der ser det ut som man tapper med hevert fra gjæringsdunk til fat i kjøleskap, tilsetter det trykket tabeller anbefaler til forskjellige typer øl i 2-3 dager.
Deretter stenger man co2 tilførselen og slipper ut co2 i toppen av fatet. Åpner så opp co2 regulatoren igjen og stillerregulatoren på " serving pressure". Tar en prøve å ser om man har oppnådd ønsket kullsyre nivå på øllet sitt.

Jeg vet det er mange diskusjoner på dette temaet men skulle ønske noen av dere kunne skrive eller enda bedre lage en instruksjonsvideo med en idiotsikker måte slik at jeg som er rookie ikke kan gjøre feil :)

Har laget en IPA med citra humle og 100% pale ale malt som er tørrhumlet med 150 gram citra pellets. LUKTER NYDELIG! Er mitt første forsøk på egen oppskrift med meskeskjema for speidel. Har virkelig ikke lyst å ødelegge denne batchen. Kan noen lage et punkt skjema for en rookie som meg?

Med punkt skjema mener jeg f.eks:

1. Sett corneliusfat i kjølseskapet
2. Sett co2 regulatoren på 1.2 bar
3. koble til slangen i inn ventilen på fatet
4. La den stå der i x dager
5.osv.

Klarer/vil noen ta på seg jobben for en amatør?

;)

Gjør det du selv har beskrevet i punktene dine, bortsett fra pkt 2, som du får svar på etter å ha vært innom linken jeg poster under.

Prøv denne, jeg har ikke prøvd den før, men hvis det er feil så tipper jeg det ikke kan være veldig ille, du smaker det til uansett.

http://www.tastybrew.com/calculators/carbonation.html

Og hvis du har en regulator som viser i bar så googler du bare x psi in bar. La stå en uke ca. Hvis du er desp etter bobler kan du riste de inn, men da aner du ikke hvor mye co2 du får inn i fatet, da må du smake deg frem etter noen minutter.

Vit at boblene i fatet er avhengig av temperatur, og trykk fra Co2 tanken. Jo lavere temperatur, jo lavere trykk kan du ha for å få samme mengde bobler som ved høyere temperatur og mer trykk.

Vet ikke om du blir klokere men:

etter (rengjøring/desifisering) tapping på fat, setter du på lokk, kobler på CO2, så bruker du ventilen til å slippe ut all gass. La gass fylles, slipp ut. La gass fylles, slipp ut. og fyll på ca 1 bar uten å slippe ut. Dette for å 'purge' evt oksygen som ligger i toppen av ølet ditt.

Deretter er det å følge tabeller etc for trykk. Jeg gjorde det første gang jeg hadde keg, men da hadde jeg ikke kjøleskap til dette, og var upraktisk, så jeg gikk over til å karbonere med sukker på fat ( rundt 120g sukker i litt vann kokes, kjøles litt, helles ned på kegen, fyll på med øl, sett på lokk, purge etter oppskrift over. Så kan du bare sette det i romtemp et par uker og good to go. Jeg opplever null sedimentproblem, og blir bittelitt gjærrester i bunn av kegen når skal vaskes. Funker best for meg og mitt.

SÅ: punkt for punkt:

1- stikk om ølet ditt for å få med minst mulig tørrhumla pellets.
2-Kok opp 120g sukker i 1 dl vann, kjøl ned.
3- hell starsanblanding i fatet ditt, sett på lokk, rist godt alle veier.
4- sett på en liten shot med CO2 på fatet (IN ventil), bruk en flexitapper på UT ventil og kjør ut star san for å rense stigledningen
5-Tøm fat for CO2 med sikkerhetsventil, ta av lokk
6- Skru av sikkerhetsventil på Cornelius, hiv denne + lokk + gummilist i starsanblanding, hiv ut starsan fra fatet (skummet kan godt være igjen)
7-Ta sukkerlaken over i fatet.
8-Bruk hevert (dynka og vasket i starsan) til å føre over ølet til fat. Få ledningen helt i bunn så det er minimalt med 'plasking'
9-monter sikkerhetsventil+gummilist+lokk, sett på fatet
10-koble til CO2, og 'purge' 3-4 gager
11-fyll med ca 1 bar trykk
12-rist litt på fatet for å blande sukkerlaken
13-vent 14 dager
(her kan du sette keg i kjøleskap til ønsket serveringstemperatur)
14- kos deg med digg IPA. Hiv på et shot med 1 bars trykk i ny og ne.

Jeg kan ikke skjønne at dette skal gå galt på noe punkt. Jeg er rookie selv, og dette går helt fint :)

Sist redigert:

etter (rengjøring/desifisering) tapping på fat, setter du på lokk, kobler på CO2, så bruker du ventilen til å slippe ut all gass. La gass fylles, slipp ut. La gass fylles, slipp ut. og fyll på ca 1 bar uten å slippe ut. Dette for å 'purge' evt oksygen som ligger i toppen av ølet ditt.

Deretter er det å følge tabeller etc for trykk. Jeg gjorde det første gang jeg hadde keg, men da hadde jeg ikke kjøleskap til dette, og var upraktisk, så jeg gikk over til å karbonere med sukker på fat ( rundt 120g sukker i litt vann kokes, kjøles litt, helles ned på kegen, fyll på med øl, sett på lokk, purge etter oppskrift over. Så kan du bare sette det i romtemp et par uker og good to go. Jeg opplever null sedimentproblem, og blir bittelitt gjærrester i bunn av kegen når skal vaskes. Funker best for meg og mitt.

3- hell starsanblanding i fatet ditt, rist godt alle veier.
4- sett på en liten shot med CO2 på fatet (IN ventil), bruk en flexitapper på UT ventil og kjør ut star san for å rense stigledningen
6- Skru av sikkerhetsventil på Cornelius, hiv denne + lokk + gummilist i starsanblanding, hiv ut starsan fra fatet (skummet kan godt være igjen)
8-Bruk hevert (dynka og vasket i starsan) til å føre over ølet til fat. Få ledningen helt i bunn så det er minimalt med 'plasking'
13-vent 14 dager

Jeg kan ikke skjønne at dette skal gå galt på noe punkt. Jeg er rookie selv, og dette går helt fint :)

Veldig bra :) Takker for hvert punkt :)

Gjør det du selv har beskrevet i punktene dine, bortsett fra pkt 2, som du får svar på etter å ha vært innom linken jeg poster under.

Prøv denne, jeg har ikke prøvd den før, men hvis det er feil så tipper jeg det ikke kan være veldig ille, du smaker det til uansett.

http://www.tastybrew.com/calculators/carbonation.html

Og hvis du har en regulator som viser i bar så googler du bare x psi in bar. La stå en uke ca. Hvis du er desp etter bobler kan du riste de inn, men da aner du ikke hvor mye co2 du får inn i fatet, da må du smake deg frem etter noen minutter.

Vit at boblene i fatet er avhengig av temperatur, og trykk fra Co2 tanken. Jo lavere temperatur, jo lavere trykk kan du ha for å få samme mengde bobler som ved høyere temperatur og mer trykk.

Ikke dumt :) Likte den tabellen!

Nå snakker vi idiotsikkert for en cornelius rookie :) Hadde en lærer for mange år siden som sa: Forklar alt ned i minste detalj som om du skriver til idioter og du vil få et ok resultat. Etter det har jeg sverget til punkt prinsippet :) Takk for raske svar folkens! :) Nå begynner jeg å bli klar til fat karbonering :) Skal bli digg med mindre flaskevask :)

Nå snakker vi idiotsikkert for en cornelius rookie :) Hadde en lærer for mange år siden som sa: Forklar alt ned i minste detalj som om du skriver til idioter og du vil få et ok resultat. Etter det har jeg sverget til punkt prinsippet :) Takk for raske svar folkens! :) Nå begynner jeg å bli klar til fat karbonering :) Skal bli digg med mindre flaskevask :)

Min far var advokat, og, i likhet med 'tre-entene' i ringenes herre så måtte du aldri spørre han om noe som helst med mindre du var forbredt på en relativt lang utgreing. Jeg mobbet jo han litt for dette, når jeg ble eldre, og sa at han var kanskje litt i overkant detaljert, og snakket til folk som de manglet en del basiskunnskaper. Til dette svarte han:

'meget godt mulig, men til alle jeg forklarer ting, så kan de det etterpå'

3- hell starsanblanding i fatet ditt, sett på lokk, rist godt alle veier.
13-vent 14 dager
(her kan du sette keg i kjøleskap til ønsket serveringstemperatur)

Hvor høyt setter du da trykket når du purger?

Tilbake
Topp