Lav FG, hvorfor?

I går flasket jeg mitt 2.brygg hvor det meste ser ut til å ha gått bra.  :)
Det eneste som var skuffende ,men egentlig forventet pga OG på 30, var at FG var på 10.
Ølet er lagd på 3kg Extra Light Muntons uhumlet ekstrakt, Saaz humle og en pakke Safale S-04. Stått på dunken i 1 uke i 12-14 °C og 2 uker i 17-19 °C

Hva har typisk skjedd når OG er for lav(som er der problemet startet)?

OG er et mål på hvor mye sukker som er i vørteren. Alt sukkeret ditt kommer fra Muntons-ekstraktet og da blir OG et mål på forholdet mellom ekstrakt og vann. Du har altså tilsatt for mye vann eller for lite ekstrakt.

Min sparsomme erfaring sier at ekstrakt gir mindre OG enn tislvarende mål spraymalt.  Jeg satte et øll å 20 liter einelåg, 1,5 kg Coopers Amber malt ekstrakt og 1 kg engelsk finsukker. OG var bare 1038, så jeg tilsatte 1 kg  Coopers Brew Enchancer nr.2  og fikk OG på 1052.

Spraymalt (DME) og flytende maltekstrakt (LME) er i stor grad det samme, forskjellen er at i LME er mesteparten av vannet fjernet mens i DME er alt vannet fjernet.
Skal du erstatte DME med LME må du øke mengden med 25%(?) for å få samme utbytte.

Fossdal skrev:
Min sparsomme erfaring sier at ekstrakt gir mindre OG enn tislvarende mål spraymalt.  Jeg satte et øll å 20 liter einelåg, 1,5 kg Coopers Amber malt ekstrakt og 1 kg engelsk finsukker. OG var bare 1038, så jeg tilsatte 1 kg  Coopers Brew Enchancer nr.2  og fikk OG på 1052.

Sånn generelt bør du ikke bruke for mye sukker sammen med maltekstrakt. I motsetning til noen ølsett, som er laget for å til sette sukke, er ikke maltekstrakt/DME laget på noe særlig annet enn basismalt. Med 1,5 kg maltekstrakt, tilsvarende litt over en kilo DME, og 2 kg sukker har du veldig mye rent sukker i ølet ditt. Brew Enhancer er stort sett sukker og litt andre stoffer som gir fylde.

Tilbake
Topp