Lav effektivitet

thomashagen

Norbrygg-medlem
Jeg har nå brygget noen ganger på Villabryggeriet mitt, og jeg sliter med effektiviteten. Jeg har ikke tenkt på å regne på det før på det siste brygget. Da satt jeg opp oppskriften i BrewMate og følte jeg hadde forberedt meg bra. Likevel så bomma jeg grovt. Jeg endte opp med en effektivitet på under 50%!

I tillegg så sliter jeg med å holde gjevn temperatur i mesken. Det kan variere med nesten ti grader fra den ene sida til den andre. Jeg har derfor prøvd å gjøre noe med et ved å isolere kjelene med liggeunderlag, og jeg resirkulerer mesken gjevnlig underveis. Dette gjør jeg manuellt. I tillegg så rører jeg i mesken for å prøve å utgjevne temperaturen.

Hva kan være grunnen til at jeg opplever dette? Hva kan jeg gjøre for å komme inn på mer normale tilstander med effektivitet på hverfall 70%?

Jeg tror ikke resirkulering uten tilførsel av varme er særlig lurt, mesken kjøles nok betydelig når den tappes om, bedre med omrøring.
Tapping og helling av mesken tilbake til meskekaret er nok skylda i at temperaturen varierer fra den ene siden til den andre, omrøring her og, du får kanskje forskjell mellom topp og bunn men neppe mer enn det som tåles.

Jeg antar at du batch-sparger og ikke fly-sparger.
Når du skyller, husker du på å røre godt i mesken?

Ok, så resirkuleringen var en dårlig idé. Skal jeg bare la mesken stå i ro etter jeg har oppnådd ønsket temperatur?

Etter at jeg har mesket så skyller jeg med varmt vann. Jeg skyller da kontinuerlig ved å tilføre vann fra vannkjelen samtidig som jeg tapper ut fra bunnen av meskekaret. Startet med vann på ca 78 grader, men etterfylte med kaldt vann underveis, så jeg hadde vel ikke varmt nok skyllevann.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg pleier ikke å røre i mesken mens jeg skyller. Det er kanskje en god idé?

Kommer vel an på hvordan skyllevannet has i meskekaret. Hvis du har en fin måte å spre det over malten på, skal jo ikke det være noe problem.

Ellers kan du partiskylle ved å stenge krana ut fra mesketanken, tapp i halvparten av skyllevannet, rør om og vent 20 min før du tapper. Dette gjøres to ganger.

Det er nok også definitivt bedre å bare la mesken stå i ro etter ønsket temperatur er oppnådd ja, har du lokket oppe for å røre og resirkulere taper du nok mye temperatur.

thomashagen skrev:
Jeg pleier ikke å røre i mesken mens jeg skyller. Det er kanskje en god idé?

Uansett hvordan du tapper ut vørten begynner du med å helle tilbake de første literne, ved kontinuerli skylling blir dette bare en gang mens det for batch sparging før hver tapping, dette for å få en klar vørt i kokekjelen uten skal og andre ting så du bør ikke røre under tapping.
Sats på å blande malt og vann jevnt, med rett temperatur i en godt isolert mesketank, la det så stå i 90 min, ikke bekymtre deg om temperaturen har falt noen grader, start tapping og kok, perfeksjonering tar du senere.
Lykke til.

Da har jeg litt å prøve til neste gang. Tusen takk for god input :)

Jeg brygger også på villabryggeri isolert med liggeunderlag, og har effektivitet mellom 70 og 80 %.

Det første jeg ville sett på er hvor fint malt maltet er.
Jeg bruker en Coronamølle, og styrte fælt for å finne malingsgraden som ga best utbytte.

Når jeg brygger resirkulerer jeg vørteren manuellt, tapper ut i et kar og heller over mesken.
Selv om termostaten ikke er nøyaktig, går det greit å holde jevn temperatur om man bruker ett digitalt termometer og følger godt med på det, og justerer termostaten etter det. (kan bli myyyye fikling med termostaten de første gangene, men det går seg til)
Om du velger å ikke bruke termostaten og slår varmeelementet av, synker temperaturen raskt om du resirkulerer vørteren. Da fungerer det bedre å bare pakke hele greia inn i en sovepose og la den stå en times tid før du starter å skylle.
Uten resirkulering brenner du vørteren om du lar varmeelementet stå på.
Resirkulering fungerer for meg, og jeg får da mulighet til å stegmeske på dette forholdsvis enkle utstyret.
Pumpe og pid ville gjøre det hele enklere, og kommer nok på plass før eller siden, men enn så lenge fungerer den manuelle metoden utmerket.

Jeg har coronamølle jeg også, så det er kanskje litt å hente der. Jeg får justere den litt. Hvor fint skal malten knuses? Skal det være veldig fint?

Jeg starta med forholdsvis grov knusing, malte nøyaktig 60g malt (ca 1 dl), stramma justeringsskruen 1/4 omdreining og malte 60g til. Dette gjorde jeg flere ganger til jeg så det var temmelig finmalt. Husker jeg rett hadde jeg 8-10 plastskåler med knust malt med forskjellig kverningsgrad jeg plasserte i en termobag. Tilsatte 3 dl vann som holdt 68 grader i hver skål og lot det stå i en time.

Målte OG på vørteren og kunne lett stille skruen tilbake de nødvendige omdreininger til den posisjonen som ga høyest OG.

Første brygg etter det var ett lite hel****........  :bank2: :bank2:

1/2 omdreining grovere kverning måtte til for å unngå stuck mash, men nå fungerer det tilfredstillende til mitt bruk.
Ligger stort sett rundt 72 - 78% utbytte med dette oppsettet.

Det er viktig å skille mellom batch og fly-sparging; Ved fly-sparging rører man ikke noe særlig, kanskje litt ved mashout.
Ved batch-sparging rører man grundig og godt ved hver vanntilsetning, før man tapper ut og resirkulerer. (Mash-paddle er et flott verktøy her.)
Hvis du ikke har rørt noe særlig skjønner jeg veldig godt at du ikke har fått så god effektivitet  ;)

I går brygget jeg igjen, og da gikk ting mye bedre. Jeg knuste malten veldig fint, og jeg lot mesken stå i ro. Jeg endte opp med et utbytte på 72%, og det er jeg veldig fornøyd med :) nå begynner ting å funke her ;D

Tusen takk for gode tips

Tilbake
Topp