Lagring/modning av øl på fat

Jeg har søkt, men ikke funnet et tydelig svar, så jeg krysser fingrene for at noen her kan svare meg :)

I morgen skal jeg ha et brygg over på fat. Det jeg lurer på er: Kan ølet, som er trykksatt på fat (og karbonert), modnes i 4-5 uker i romtemperatur, eller må det stå kaldt? Har lest at det skal stå kaldt, men kan ikke skjønne hvorfor det ikke er ok med romtemperatur...

Går det fint om det står kaldt også, eller må det ha romtemperatur (for tvangskarbonert ale) for å modnes?

Ferdig karbonert øl har det alltid best hvis det står kaldt. Lav temperatur forlenger holdbarheten, romtemperatur fremskynder oksidering.

Hva med under selve karboneringen? Jeg tappet tre fat red ale på søndag og satte under trykk (1 bar) på 4 grader og håpet derfor på drikkendes (og god) red ale til helgen.

Om du ikke rister inn CO2, men heller lar det karbonere stillestående bør du la det stå litt lengre ca en uke. Men det kan være det blir ok uansett.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Larzan skrev:
Hva med under selve karboneringen? Jeg tappet tre fat red ale på søndag og satte under trykk (1 bar) på 4 grader og håpet derfor på drikkendes (og god) red ale til helgen.

Mulig det blir litt knapp tid, du kan jo øke trykket til 2 bar et par døgn så er det større sjanse for at det er klart til helgen.

Jeg har nettopp begynt med dette selv, men har blitt fortalt følgende.
Om du har det travelt kan du sette på ønsket trykk, eller litt over, legge fatet på gulvet (fortsatt tilkoblet gass) og rulle det frem og tilbake.
Du vil ha høre at det går mer gass inn i fatet etterhvert som ølet tar til seg CO2.
Fatet skal så settes med passende trykk i ca. 1 døgn.

Greit at jeg kan riste inn CO2 og få nok kullsyre på en uke, men er ølen ferdig modnet etter kun en uke på 4 grader etter tapping? Spørsmålet er egentlig hva som er ideell lagringstid og -temp for øl på fat.

Larzan skrev:
Greit at jeg kan riste inn CO₂ og få nok kullsyre på en uke, men er ølen ferdig modnet etter kun en uke på 4 grader etter tapping? Spørsmålet er egentlig hva som er ideell lagringstid og -temp for øl på fat.

Sant nok.
Rullet inn CO₂ i en pale ale for en uke siden. Den står i kjelleren på 13 gr og smaker fortsatt uferdig, men skum er det nok av (har ikke fått lang slange i hus ennå)

Det hører med til den historien at jeg ikke var helt fornøyd med klaringen på den PAen og jeg mistenker at den hadde blitt god raskere om den var klarer (mindre gjærrester)
OG: Den hadde "kun" to uker på dunk.

Hei! Lurte litt på dette med lagring på fat. Hadde en gang ett fat som stod tilkoblet co2 i ca 6-7 uker, dette ble da surt. Hvordan er det med holdbarheten hvis man kobler fra fatet etter hver kveld, vil ølet holde seg lenger? Ikke det at dette er ett stort problem, da fatene stort sett drikkes opp før 6-7 uker er gått,  :) men kunne vært kjekt å koble til flere fat uten å måtte tenke på at man må forte seg å få det drukket opp.

Tror ikke at 6-7 uker på fat er årsaken til at det ble surt. Det skyldes mer sannsynlig en infeksjon.  :noway:

Hei Roger, takk for svar. Skjønner ikke helt hvordan innfeksjonen kan ha oppstått, da det stod koblet til tappeanlegget hele tiden. Derfor jeg lurte på om det var nettopp det som varårsaken, at det var koblet til co2 hele perioden. Ølet var helt fint fram til det plutselig smakte sure sokker :noway: Har du noe erfaring med hvor lenge ølet holder seg på fat etter at man har begynt å tappe fra fatet? kan man koble fatet fra og la det stå og lagre seg videre?

Låner denne tråden litt......

Jeg tapper ølet mitt hovedsaklig på corneliusfat, men som regel er det noen liter til over som går på flasker.
Fatene settes på kjølerom og karboneres på 4-6grader, flaskene står naturlig nok i romtempratur mens de karboneres.
Problemet mitt er at jeg synes at modningen av ølet på fatene mine går veldig sakte eller står omtrent stille. Mens flaskene modnes på 2-4 uker, føler jeg at fatene omtrent ikke endrer karakter, men karboneringen er jo perfekt på de da.

Jeg lurer på om fatene også bør stå i romtempratur en stund? Kjenner jo til at de uheldige prosessene som oksidering osv. også går fortere jo varmere ølet står, men føler jeg aldri får drikkeklart øl fra fatene - så noe må jeg gjøre.

Er veldig nysgjerrig på råd og tips vedr. dette.

Mvh.
Kosl

Hei Roger, takk for svar. Skjønner ikke helt hvordan innfeksjonen kan ha oppstått, da det stod koblet til tappeanlegget hele tiden. Derfor jeg lurte på om det var nettopp det som varårsaken, at det var koblet til co2 hele perioden. Ølet var helt fint fram til det plutselig smakte sure sokker :noway: Har du noe erfaring med hvor lenge ølet holder seg på fat etter at man har begynt å tappe fra fatet? kan man koble fatet fra og la det stå og lagre seg videre?
Når ølet er ferdig med å ta til seg CO2 (mettet/ferdig karbonert) har det ingen betydning om CO2en er tilkoblet eller ikke. Det går ikke mer CO2 inn i fatet før man eventuelt tapper av det, eller temperaturen synker. Tviler derfor på at tilkoblet CO2 er årsaken til usmaken. Men for å sikre seg mot lekkasjer, kan CO2 uansett med fordel kobles fra, når det ikke tappes.

Tilbake
Topp