Lagring av Pale Ale på Flasker.

Hvilken temperatur skal man lagre en Pale Ale på?

Har akkurat tappet på flasker og de står nå i et rom med en temperatur på rundt 19 grader?

Kan de stå i denne temperaturen til de skal drikkes?

Har hørt at de burde stå i en mnd. før de åpnes?

Ca 2 uker til karbonering (lage kullsyre) I romstemperatur (20-25gr) så lagres kaldt, drikkeklar straks de er karbonerte dersom brygget er uten fusel :)

Etter karbonering i to uker bør de stå kaldt! Dess kaldere dess bedre. Jeg har et kjellerrom som holder 10 grader. Det syns jeg selv er i overkant varmt, men det kaldeste stedet jeg har. En vanlig pale ale trenger du ikke vente på. Er nok god rett etter karbonering, muligens hakket bedre en uke senere.

Hva skjer med ølet om det blir oppbevart videre etter 2 uker i 19 grader?
Har ingen plass og sette ølet kaldere om ikke jeg bruker hele kjøleskapet, og da tror jeg samboeren blir litt irritert :p

Hvor lenge går det før det er gone? Er det en 25l batch og du er normaltørst så blir det ikke så gammelt at det er noe stort problem...

Må si meg enig med padden hva gjelder den uken ekstra, har ennå til gode å lage et brygg som ikke har blitt bedre etter en uke eller to kaldt (etter endt karbonering).

Hva skjer med ølet om det blir oppbevart videre etter 2 uker i 19 grader?
Har ingen plass og sette ølet kaldere om ikke jeg bruker hele kjøleskapet, og da tror jeg samboeren blir litt irritert :p

Du får hive ut samboer. Prioriteringer, vet du! Ellers går det sikkert greit om du oppbevarer ølet mørkt i romtemperatur, og sørger for at det drikkes opp i løpet av noen (2-3) måneder. Samboer kan kanskje hjelpe deg der.

To tre måneder for en pale, hvis den har en del humle, i romtemperatur i 2-3 måneder hørtes fryktelig lenge ut...

Høy lagringstemp fører til kortere holdbarhetstid for ølet ditt. Med en 25-liters batch og øl som i prinsippet er drikkeklart med en gang dt er karbonert, drikkes det som regel opp lenge før det rekker å bli dårlig... Men, lav lagringstemp gir klarere øl og gjør at det holder seg lengre.

Drikker på en pale ale nå som helt klart er blitt mye bedre med et par-tre uker ekstra i kjelleren (10 grader).

Det er nettopp tid og varme som fører til oksideringen.
Og lys og oksygen. Jamil Zainasheff sa vel noe slikt som at ti grader varme (og jeg mener han her snakket om celsius) medfører en dobling av alskens kjemiske reaksjoner som oksidering. For min del vil jeg legge til at lys er vel så skadelig, og at om du ikke kan gjøre noe med det ene, bør du prøve å gjøre noe med det andre. Og at min egen pale ale har overlevd fint i tre måneder uten kjøling.

Tilbake
Topp