Lagerøl gjæret på høyere temperatur enn anbefalt

Tenkte det var sesongen for å sette juleølet / vinterølet og valget har falt på bockøl typen.

De fleste anbefalte gjærene (WY2124, 2206, 2308 og 2633) som jeg har sett for bock har en gjæringstemp på ca 9-14 grader. Dessverre er mine muligheter for gjæringstemp ca 16-17 grader.

Hvordan vil disse gjærtypene reagere på en høyere temp? Kan du evt anbefale annen gjær som passer for en bock?

PS! Skal tilsette opptil 500g røykmalt pr 25L. Dette kan vel evt overdøve noe av usmakene fra en for høy gjæringstemp?

Hei. Jeg vil ikke anbefale å bruke en lagergjær på så høye temperaturer. Den produserer da veldig store mengder usmak. Skal du bruke en lagergjær så er nok 2124 den som best tåler høye temperaturer. Er fristet til å anbefale en ren ale gjær som 1056, og gjære den på så lav temp som mulig.

Skal du brygge en "pseudo-lager", kan det være n idé å bruke White Labs WLP810 San Francisco Lager eller Wyeast 2112 California Lager, altså "steam-gjæren" frqaAnchor. Den gir et ganske lageraktig preg, selv på relativt høye temperaturer. Det er aldri en god idé å prøve å dekke over usmaker fra gjæringen, men det r ingenting i veien for at røykmaltet ikke skal fungere i ølet forutsatt at gjæringen går bra.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Takk for tips!

Står litt mellom American Ale og Cali Lager nå selv om jeg gjerne skulle gått for Bavarian om tempen hadde vært der. Får prøve på en renere bock når kjellertempen kryper nedover.

Røykmalten er der for å få vinter og peis følelsen (kun 5% andel), ikke for å dekke over evt usmak. Men om den slår to fluer i en smekk klager ikke jeg  :)

Mvh
Lønn

Tilbake
Topp