Lage gjennomføring på kjele

Jeg har googlet rundt og lest det som er av tråder rundt dette, men likevel ikke blitt funnet en bankers løsning.

I så si alle trådene blir denne anbefalt: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/

Har kjøpt inn denne og kuleventil, men jeg skjønner pent lite av hvordan ventilen (http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventiler/Ventiler-860050/) skal festes inn på den utgangen på gjennomføringen som ikke har noen gjenger.

Har et håp om å brygge før helga, så kom gjerne med tips :)

Ut i fra bildet ser det ut som at det bare er ytre gjenger på krana?

Det du kan gjøre er å droppe gjennomføringen og bruke krana som gjennomføring da den bygger et stykke ut. Da trenger du ei skive, og oring. Med forbehold om at feste mutteren ikke stopper midt på gjengene.

Da blir det slik: festemutter som hører til krana - kjelevegg - oring - skive.

Sikkert mange andre smarte løsninger og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Klemringskoblinger ser jeg at det jeg kalte festemutter heter på den krana..

Kan hende du vil ha ei skive mellom klemringskoblingen og kjeleveggen på innsiden og for få den til å slingre mindre når du bruker krana.

Jeg bruker samme som Stian007. Bordgjennomføringen du linker til, og 1/2" kuleventil. Jeg har kjørt på med tec7 i mangel på pakninger, men burde nok helst brukt pakninger ja... :)

Bjornendre skrev:
Jeg bruker samme som Stian007. Bordgjennomføringen du linker til, og 1/2" kuleventil. Jeg har kjørt på med tec7 i mangel på pakninger, men burde nok helst brukt pakninger ja... :)

Ok så dere tar den delen uten gjenger inni kjelen... Jeg hadde lyst å tre på et bazookafilter (les: netting fra TESS) over de gjengene der for å slippe å få med så mye humlegørr...

Jeg har nå montert ventilen rett på kjelen inntil videre som det ble foreslått her. Med gjengetape så ble det tett  :skitbra:

Da anbefaler jeg deg å kjøpe to like gjennomføringer og kappe hodet av den ene. Og brukke mutrene fra begge på denne. En på hver side av kjelen. Da kan du feste bazookafilteret på innsiden og kuleventil på utsiden. :)

Ellers så kan du tre røret fra Bazookafiltere, menskemanifold eller hva det måtte være inni hullet på bordgjennomføringen. Med 12mm rør og rett gjennomføring funker dette som fjell hvis du filer røret litt konisk og du vips så har du en hurtigkobling som er lett og ta av og på. Særlig greit med manifold som ikke lar seg skru.

Tilbake
Topp