Lage egne oppskrifter

Noen som kan hjelpe meg litt?
Hvordan går man fram for å sette sammen egne oppskrifter?
Det er sikkert noen "grunnregler"?
Eller vet dere om andre tråder i forumet som snakker om det samme?

Det fins jo noen grunnregler, men de fleste koker ned til; "hva vil du det skal smake", for så å tilpasse ingrediensene deretter.
Jeg liker å ha grunntanken på plass før jeg blander mellom kilder i litteraturen og på nettet, og tilpasser med egne erfaringer og hva jeg vet eller kan finne ut om ingrediensene.
Det viktigste er å tørre eksperimentere, er jo det det handler om :)

Håvard har noen gode poenger her. Hva skal ølet smake?... Ellers så begynner ofte oppskrifts-skapning med en idé... Jeg kan gi et eksempel:

Jeg drakk ei flaske Brewdog vs. Weihenstephan India Pale Weizen. Var veldig god, og jeg vil brygge noe likende. Jeg liker Simcoe, Mosaic og Centennial veldig godt. Det er humler JEG synes er gode. Jeg tenker at siden humla vil gi ølet mye smak og kompleksitet, er det ikke noe poeng å gjøre maltet så fryktelig vanskelig. Jeg ønsker at man skal kjenne det er et hveteøl, men humla skal spille hovedrollen her. Ølet skal derfor være en hveteølbase med tropisk humle pakket oppi, så mest sannsynlig kjører jeg 50/50 pils og hvetemalt med en liten dæsj carapils eller liknende. Gjærer med WLP300 eller 380, siden det er gode hveteølgjær som vil gi mye av banan/nellik smaken som er så typisk i hveteøl. Ølet skal ikke være noe særlig bittert, da det passer seg dårlig i hveteøl har jeg erfart, så derfor bruker jeg mest sannsynlig all humla ved 1min/0min og tørrhumling. Kanskje en ørliten dæsj bitterhumle for å nå ca. 10-12 ibu, ikke mer.

Så når jeg skal brygge, putter jeg all den planlagte informasjonen inn i ett bryggeprogram, og finner ut hvor mye malt jeg må ha for å nå den OG'en jeg ønsker. Humle og sånt justerer jeg også. Mesketemp finner jeg også ut av med litt skjønn. Ser på andre hveteøloppskrifter mest sannsynlig, og hvordan de tidligere hveteølene jeg har laget har vært mesket. Ønsker ikke at ølet skal være så fryktelig sterkt, så derfor så legger jeg sikkert OG på ca. 1.050 og håper at FG er rundt 1.010-ish.

Problemet her blir fort at man må vite en del om ingrediensene og hva de tilfører/smaker, noe som tar tid å lære seg.

Hvis du blir sittende og klø deg i hodet på ingredienser fungerer BJCP-guiden ganske bra til å si noe om hvilke ingredienser en stil "burde" ha.
Ellers kan jeg anbefale et par bøker, "Brewing Classic Styles" (Zainasheff, Palmer) eller "Designing Great Beers" (R. Daniels).
Men som nevnt gir Google det samme om man er villig til å lete lenge nok.
Edit: Evt kan man jo spørre her ;)

Tilbake
Topp