Brygget første allgrain, IPA igår. Fikk problemer med nedkjølingen og la i gjæra (WLP002 English Ale) etter 1.5 time, da sto tempen på 27 grader. Står i rom på ca 15 grader nå. Har jeg tatt livet av gjæra eller kan dette gå? Hva tror/vet dere?
Vanskelig spørsmål. Jeg har latt vørter stå over natta med god hell et par ganger. Men det kommer jo helt ann på lagring av vørteren. Den blir fort kontaminert, men dog ikke så fort som mange vil ha det til. Det sies at man burde få tempen ned på under en time, for å hindre villgjær og annet snask å sette seg i vørteren.
Har selv kjølt vørteren på kjøkkenbenken over natta før jeg kjøpte kjøler, har gått veldig bra. Veldig mange i australia som benytter seg av den metoden da det som kjent er brukbart varmt der og folk har et litt annet forhold til sløsing av vann.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.